Onafhankelijke digitale krant voor Zuid-West-Vlaanderen

Zoeken

Uw reclame op deze site
voor slechts 0,70 per dag
Alle info: klik hier

Welkom

Gratis plaatsen wij uw foto('s) op deze site met de daarbijhorende tekst,voor verenigingen, sportclubs, diverse bijeenkomsten, familie gebeurtenissen, optredens, stads activiteiten enz...

Iedereen kan ook zelf één of meerdere foto's in hoge resolutie met een daarbij horende tekst van zijn of haar vereniging sportclub enz... zoals hierboven vermeld opsturen naar : zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com.

Contact Redactie & Verantwoordelijke uitgever: Bernard Decock
E-mail: zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com
Gsm: 0495 25 45 47

Lancering High Five-project in Moorsele

 
De start van het schooljaar is in Moorsele ook de start van het High Five project. Op fiets- en wandelroutes naar school werden palen geïnstalleerd waarmee leerlingen kunnen ‘highfiven’. Is het raak? Dan verzamelen ze punten met hun polsbandje. Hoe meer punten, hoe leuker de beloning die ze kunnen krijgen. Op die manier willen we leerlingen aanmoedigen om te voet of met de fiets naar school te komen. In 2020 komt het project ook naar Gullegem en in 2021 naar Wevelgem.
Op maandag 16 september werdt het High Five-project officieel afgetrapt, in BaMo Moorsele. De leerlingen kregen er hun polsbandjes, en Aptus, het bedrijf achter het High Five-verhaal, brangt er ook extra accessoires mee die als beloningen zullen dienen.
Er staan negen High Five palen in Moorsele Kindjes kunnen er met hun bandje aan tikken en dan verdienen ze puntjes
Deze puntjes kunnen ze op een online portaal inwisselen voor gadgets Via deze actie willen we de drukte aan de schoolomgeving minderen en kinderen meer met de fiets/te voet naar school laten gaan.  De veiligheid vergroot hierdoor Goed voor het milieu. Op het portaal kunnen ze ook oefeningen verkeersveiligheid maken . Ze kunnen er badgen verzamelen.  Hoe meer ze een paal tikken, hoe groter hun digitale boom wordt (ook op portaal te zien hoe deze groeit) Actie is nu in Moorsele, normaal volgend schooljaar in Gullegem, daarna Wevelgem Dit in samenwerking met de firma Aptus


Voor de redactie & fotografie  : Bernard Decock / Bron  : Lucas Vanneste- Diensthoofd infrastructuur en mobiliteit 

Geplaatst op 17.09.2019

Kortrijk vindt oplossingen voor future-proof parkeerbeleid Dankzij integratie tussen Nedap, GEOSPARC en InTouch

Parkeren in steden is een groeiend probleem en besturen zijn naarstig op zoek naar efficiënte en toekomstgerichte oplossingen die de doorstroming in de stad verbeteren. Overheden gebruiken steeds vaker Internet of Things, maar de communicatie tussen ‘Things’ en de stad verloopt vaak stroef. Om deze communicatie te stroomlijnen, Nedap, InTouch Solutions en Geosparc de handen in elkaar; een mooi voorbeeld van hoe technologische partners kunnen zorgen voor een succesvol parkeerbeleid in een echte smart city. Kortrijk is pionier op het gebied van parkeerbeleid op basis van sensoren en was de piloot voor eerste implementatie van een werkbaar model voor steden en gemeenten.
 
“Dankzij deze samenwerking  geniet Kortrijk van efficiëntere, betrouwbare handhaving en slimmere doorstroming aangepast aan de noden van de burger.  En dit is nog maar het begin.”, Jean-Paul Van De Winkele - Parkeerbedrijf Parko Kortrijk
 
Van sensor naar handhaving tot beleid
De draadloze slimme parkeersensoren van Nedap zijn  onder andere in Kortrijk en Leuven geïnstalleerd, waar onder meer Shop & Go parkeerplaatsen van parkeersensoren zijn voorzien. Deze parkeerplaatsen worden gebruikt door bezoekers die kort een winkel willen bezoeken, of leveranciers die er hun pakketten moeten bezorgen. Zij kunnen 30 minuten voor de betreffende winkel parkeren zonder kosten. De sensoren detecteren of en hoe lang de Shop & Go parkeerplekken bezet zijn. Met deze oplossing draagt de stad bij aan de groeiende vraag van retailers en bezoekers naar parkeerplaatsen in de buurt van  de winkels.
 
Echter, een vooruitstrevend parkeerbeleid uitrollen is geen eenvoudige taak en bezorgt de stad en zijn medewerkers vaak extra werklast. Daarom ontzorgt InTouch Belgische steden met software voor digitale parkeervergunningen en een self-service portaal waar de burger een vergunning kan aanvragen, betalen of verlengen. Is er geen vergunning aanwezig of detecteert een parkeersensor  een ‘overstay’ of te lange bezetting, dan zorgt de handhaver voor een correcte opvolging van het parkeerbeleid. Als expert in handhaving, beschikt InTouch over de kwalitatieve tools en data die handhavers nodig hebben met een focus op integratie met de soft- en hardware van de stad. InTouch Parking Guard is een softwaremodule die rekening houdt met lokaal parkeerbeleid en de situatie op het terrein. Hierbij ligt de focus op het ontzorgen van stads-of politiemedewerkers dankzij het verlichten van manueel werk zodat er tijd vrijkomt om aan de stad van de toekomst te bouwen.
Een stad is voortdurend in beweging. Elk doordacht en vooruitstrevend parkeerbeleid moet zich aanpassen om aan de behoeften van de burger te kunnen blijven voldoen. Dit is waarom de internet of things specialisten van Geosparc er voor zorgen dat data efficiënt en betrouwbaar uitgewisseld kan worden tussen de “Things” en de stad. Geosparc biedt met Parktrack een kwalitatief middleware-platform zodat er efficiënt en real-time over sensordata kan gerapporteerd worden. Dit platform wordt verrijkt met allerlei kwalitatieve en kwantitatieve data die real-time doorgestuurd kan worden naar de handhavers en de stadsmedewerkers om meer inzicht te krijgen in de werking en de bijsturing van het parkeerbeleid, het effect op de burgers en de leefbaarheid van de stad.
 
Wanneer innovatieve bedrijven zoals Nedap, Geosparc en InTouch de handen in elkaar slaan, zorgt dit ervoor dat steden meer ademruimte krijgen om hun vooruitstrevend parkeerbeleid uit te stippelen. Zo maken ze van de smart city van morgen, vandaag al een realiteit. 
 
Op de foto  : Medewerker van Parco zorgt voor handhaving met de software  van in Touch
 
Krtis De Pril / Ceo Geoparc  - Front montage  : Bernard Decock
 
 
  

Geplaatst op 17.09.2019

Kortrijkse kerstmarkt vindt creatieve uitbater

 

 

In 2013 organiseerde Stad Kortrijk voor het eerst een echte kerstmarkt. De voorbije jaren groeide die uit van 4
chalets naar 35 met geïntegreerde randanimatie, een kinderkerstfoor en ijspiste. Op deze manier groeide de
winterbeleving uit tot een evenement die talloze bezoekers lokte naar de Kortrijkse binnenstad. Nu Winter in
Kortrijk een vast gegeven is geworden is de tijd rijp om opnieuw te vernieuwen. Daarom ging de stad op zoek naar
een creatieve partner die Kortrijkse kerstmarkt voor de komende 3 jaar zal uitbaten op het Schouwburgplein. Die
partner is Siba Events van Dieter De Clercq, Mathieu Clarysse en Kelly Libaers, bekend van café 56, Split, Azuro en
Sibäria.

Voorwaarden

Om de nieuwe uitbater wat ademruimte te geven zal het eerste jaar slechts een symbolische vergoeding van 1 euro worden
aangerekend. Het tweede jaar is dat 5.000 euro, het laatste jaar 10.000 euro. De inkomsten van de kerstmarkt zijn voor de
uitbater.

Kandidaten

In totaal toonden 3 partijen concrete interesse. Siba Events kwam als beste uit de selectieprocedure.
De stad hecht veel belang aan de kwaliteit en creativiteit van de invulling. Samen met de aankleding, animatie en sfeer
heeft dit het zwaarste doorgewogen op de beoordeling (50 van de 100 punten). Daarnaast werden de indieners beoordeeld
op basis van hun samenwerking met lokale partners (15 punten), hun promotieplan (15 punten), referenties (10 punten) en
solvabiliteit (10 punten).

Concept

Siba events zal de kersmarkt anders aanpakken, ze gaan voor een overdekt tentengeheel met geleide wandelpaden
waarlangs de chalets zullen gestationeerd zijn met veel beleving onderweg (bvb elfjes).
Centraal komt er een belevingsplein met tal van optredens en workshops.
Participatie is enorm belangrijk voor Siba events.
Ze moedigen alle Kortrijkzanen aan om onderdeel uit te maken van dit vernieuwde winterverhaal. Zo willen ze een platform
zijn voor mensen die een actie voor de Warmste Week willen organiseren.

Meer info  : winter@siba-events.be www.winterinKortrijk.be of winter@kortrijk.be

Voor stad Kortrijk  / Seel Seynhaeve
 


Geplaatst op 17.09.2019

Campagne 'Modder op de weg' voorgesteld

Elk jaar opnieuw zorgt de oogstperiode voor vervuilde en vaak gevaarlijke wegen. Naar aanleiding van de zware verkeersongevallen tijdens het oogstseizoen van het jaar 2000, waarbij 3 dodelijke slachtoffers vielen, werd in 2001 de campagne “Modder op de weg” uitgewerkt.

Doelstelling van deze campagne is de landbouwwegen tijdens de oogstperiode proper en vooral veilig te houden. Pijlers hierbij zijn het ter beschikking stellen van aangepaste signalisatie van de landbouwers om de weggebruikers te waarschuwen indien de wegen bevuild zijn en het maken van duidelijke afspraken tussen de landbouwers, gemeente en politie.

In het kader van deze campagne nemen de landbouwers vooral zelf hun verantwoordelijkheid op en zorgen voor een effectieve en veilige manier voor het reinigen van de beslijkte wegen. Dit resulteert niet alleen in een veilige oogst voor de landbouwer zelf, maar worden ook de weggebruikers efficiënt gewaarschuwd voor mogelijke gevaren.

Deze campagne, die jaarlijks loopt van 1 september tot en met 31 december, steunt op het gebruik van aangepaste signalisatie om de weggebruikers te waarschuwen en de veiligheid van de landbouwers tijdens het reinigen van landbouwwegen te verhogen. Vandaag werd in Spiere Helkijn, op het landbouwbedrijf van de heer Jean-Pierre Maes de campagne voorgesteld door gouverneur Carl Decaluwé in aanwezigheid van Yasmine Vanavermaete, hoofdcommissaris van de politie en de korpschef van de politiezone Mira.

Tips voor weggebruikers
Breng begrip op voor landbouwers die hun oogst moeten binnenhalen en hou rekening met het extra verkeer die hierdoor ontstaat.
Wees voorbereid op eventueel vuile wegen in gebieden met veel landbouwbedrijven en/of velden. Pas uw snelheid aan en sla waarschuwingen betreffende slipgevaar niet in de wind.

 

FVW / Foto FVW

Geplaatst op 16.09.2019

Recticel Insulation zet deuren open voor familie Wevelgem

Op zaterdag 7 september 2019 organiseerde Recticel Insulation een familiedag. Werknemers konden die dag aan hun gezin/familie hun werkplek laten zien en tonen hoe de Recticel isolatieoplossingen geproduceerd worden. Deze familiedag was meteen ook een unieke gelegenheid om het belang van duurzame isolatie bij bouw- en verbouwprojecten te onderstrepen.

Isoleren is hot. Zo moeten nog heel wat woningen en appartementen in Vlaanderen gedeeltelijk of grondig gerenoveerd worden. Tegen 2050 willen de bouwsector, de Vlaamse regering en middenveldorganisaties alle huizen en appartementen energiezuinig maken: dit is het ambitieus plan van het Renovatiepact 2050. Het invoeren van de woningpas helpt mee om dit Renovatiepact, dat een belangrijke rol speelt in het behalen van de klimaatdoelstellingen, te realiseren.

Ook Recticel Insulation wil mensen bewust maken van het belang van isoleren. Het doel is ervoor zorgen dat we onze gebouwen beter renoveren en de energieprestatie en het comfortniveau van onze woningen verhogen. Tijdens de familiedag liet Recticel alvast het state-of-the-art productieproces zien voor duurzame isolatie in polyurethaan.
“Familie, vrienden en collega’s waren welkom op de familiedag in onze fabriek in Wevelgem”, zegt Stefaan Roegiers, Plant Manager. “Het is dit jaar 40 jaar geleden dat de beginselen werden gelegd voor de opstart van onze fabriek. Toen waren we met een klein team en hadden we een beperkte productiecapaciteit. Nu telt onze site 270 medewerkers en produceren we op jaarbasis 1,1 miljoen m3 isolatieplaten. Recticel Wevelgem is de internationale basis voor de vele activiteiten en het hoofdkwartier van de businessline Isolatie binnen de Recticel Groep.”

Look inside
Zo’n 700 collega’s, familie en vrienden konden binnenkijken op de werkvloer bij Recticel Insulation in Wevelgem. Het thema van de familiedag was ‘look inside’. Het was een unieke gelegenheid om onder andere de R & D afdeling, de productieafdelingen en de magazijnen te zien. Alle 25 afdelingen die actief zijn in Wevelgem werden voorgesteld. Het engagement van alle medewerkers zorgt ervoor dat iedereen zijn steentje bijdraagt om tot een succesverhaal te komen. Voor de kinderen was er animatie met grime en een speelbus. Iedereen kon smullen van frietjes of een wafel.

FVW / Bron Recticel

Geplaatst op 16.09.2019

Kortrijk ondertekent het ByeByeGrass Charter en wil de meest klimaat-robuuste stad van Vlaanderen worden

Kortrijk wil de ambitie waarmaken om de meest klimaat-robuuste stad van België te worden en heeft daarom besloten om het ByeByeGrass Charter te ondertekenen. 
 
Het ByeByeGrass Charter is een leidraad voor gemeenten om hun manier van groeninrichting klaar te stomen voor klimaatveranderingen, één van de goedkoopste en simpelste manieren om dit te doen is om minder gazon te hebben. 
 
Het ByeByeGrass charter is gebaseerd op een studie in samenwerking met 60 groendiensten, waarvan Louis De Jaeger, co-founder van ByeByeGrass, de resultaten herwerkt heeft tot een voorstel van decreet. Dit decreet heeft hij vorig jaar voorgelegd in het Vlaams Parlement. Het ByeByeGrass team van biologen, landschapsingenieurs en ontwerpers heeft dit decreet nog verfijnd en verder uitgewerkt, samen met het Vives expertisecentrum en prof. Martin Hermy van KU Leuven. 
 
Duurzame toekomstvisie 
Één van de eerste opdrachten van het charter is het in kaart brengen van het openbaar groen in Kortrijk. Hiervoor werd reeds krachtige software aangeschaft. Er wordt vervolgens een duurzame toekomstvisie uitgeschreven die zal resulteren in een duidelijk en haalbaar beheerplan dat de stad klimaatrobuuster, meer ecologisch maar ook aangenamer moet maken. 
 
Bert Herrewyn, schepen van Milieu, Klimaat en Biodiversiteit: “Onze drinkwaterreserves geraken op, de biodiversiteit gaat ongelofelijk snel achteruit en onze CO2-uitstoot moet drastisch dalen. Het is niet meer dan logisch dat we ons stedelijk groen een positieve rol in die transitie laten spelen.” 
 
Ruth Vandenberghe, schepen van Groenbeheer: “In het kader van de betonstop springen we in Kortrijk al bedachtzamer om met onze open ruimte. Op die open groene plaatsen in de stad moeten we de natuur volop de kans geven om te bloeien waar dat kan.” 
De Kortrijkzaan als een essentiële partner in het verduurzamen van de stad 
 
De inwoners van Kortrijk zelf zijn een essentiële schakel in het duurzamer maken van een stad. Met dit charter en een duidelijke communicatie willen we zo ook aan een bewustwording werken hoe iedereen kan bijdragen aan een beter 
stadsklimaat. 
 
 
Zo is er het initiatief van de tuincoach die in november wordt uitgerold. Met dit concept kunnen Kortrijkzanen terecht bij de stad voor advies, bomen- en plantenpakketten om zo hun tuinen ecologischer te kunnen inrichten. 
 
In het voorjaar werd ook een oproep gedaan aan de burgers voor het aanduiden van geschikte locaties van Tiny Forests. Locaties waarop kleine bosjes die bulken van fauna en flora kunnen aangelegd worden. Deze info wordt nu verwerkt om met dit initiatief verder aan te slag te gaan. 
 
In het bestuursakkoord van de stad staat ook de ambitie voor het ecologisch inrichten van bedrijventerreinen. Er zijn gesprekken met de intercommunale Leiedal om het beheer van bedrijventerreinen op een meer duurzame manier te 
organiseren. 
 
Beheer en openbaar domein 
Personeel van de stad Kortrijk kreeg in 2018 in het kader van het bijenplan voor bijvriendelijk groenonderhoud een opleiding. 
 
Bijkomend werden braakliggende werven ingezaaid met koolzaad én zet de stad Kortrijk sterk in op het aanleggen van geveltuintjes. Ook het ecologisch stadspark past volledig in het plaatje van steden die er alles aan doen om zich te wapenen tegen klimaatsveranderingen en een hogere biodiversiteit in een stedelijke omgeving te bekomen. 
 
Kortrijk en Aalst nemen heft in eigen handen 
Kortrijk is met Aalst een van de pioniers die het heft in eigen handen neemt, nog voor het bindend decreet er komt dat zal stellen dat alle Vlaamse gemeenten tegen 2025 klimaat-robuust moeten worden, een decreet dat nog in wording is. 
 
Bart Backaert, hoofd van de groendienst uit stad Aalst is alvast aangenaam verrast met de reacties sinds de ondertekening van het ByeByeGrass charter. Zo zijn er reeds vele burgers mee in het verhaal en komen ze nu aan de gemeente tips vragen over hoe ze hun gazon ecologischer kunnen beheren of zelfs een deeltje ervan kunnen omtoveren tot een bloemenweide. 
 
“Er zijn natuurlijk altijd burgers die nog niet mee zijn in het verhaal, zelf soms argwanend zijn, maar het is aan ons om ze de voordelen en de schoonheid te tonen van een duurzame tuin” zegt Ellen Devrieze, bioloog en landschapsingenieur bij ByeByeGrass. 
 
 
Voor Stad Kortrijk  / Seel  Seynaeve
 

Geplaatst op 16.09.2019

In de Kiosk brengt decorateur Simon De Backere deze maand zijn visie op interieur. “More is more. Less is bore.”

In de Kiosk op de Graanmarkt in Kortrijk brengt decorateur Simon De Backere deze maand zijn visie op interieur.

Sinds 2012 creërt decorateur en interieurbouwer Simon De Backere sfeer om in te leven. Hij gelooft dat een huis de weerspiegeling hoort te zijn van de persoonlijkheid van zijn bewoners.
Hij breng de typische karakteristieken tot uiting door ontwerpen op maat van de mensen die er leven. Zijn decoratieve stijl kenmerkt zich door warme materialen en decoratieve toetsen waarin geleefd kan worden. Deze vind je ook terug in zijn interieur- en decoratiewinkel in Ieper waar je zowel verlichting, meubilair, tapijten als deco vindt.

Met vakkennis en oog voor detail gebeurt de uitvoering van de projecten volledig onder eigen beheer. Zo produceren ze zelf het maatmeubilair, waardoor Simon als ontwerper van heel dichtbij de productie opvolgt en bijstuurt om de visie van het ontwerp volledig tot uiting te laten komen.

"More is More and Less is a Bore" vormt dan ook de inspiratie voor zijn passage in de Kiosk van Designregio Kortrijk. Simon wil de voorbijganger op dezelfde manier inspireren als hij doet in de showroom & shop in Ieper. De items die ze exposeren kan je zelfs meteen via de gloednieuwe webshop in detail bekijken en bestellen. Ze geven nog meer inspiratie in het magazine dat je aan de buitenzijde van de Kiosk kan meenemen.
 
Lisa  Declercq  / Design regio Kortrijk

Geplaatst op 16.09.2019

Vanaf september boete voor wie peuk op de grond gooit

Begin 2019 bevroeg de stad alle inwoners over het al dan niet invoeren van een GAS-boete voor peuken op de grond. Via ‘De Grote Bevraging’ stemde bijna 73 procent voor. Dat toont aan dat het overgrote deel van de inwoners een nette stad belangrijk vindt. Met steun van de Mooimakers en Imog pakte de stad daarom uit met de campagne Proper & Ko. Het eerste dat we aanpakken, zijn de peuken. De week voor Sinksen werd de sensibiliseringscampagne “Peuk in de pocket” afgetrapt. Vanaf september zullen GAS-boetes tussen 25 en 55 euro uitgedeeld worden aan wie zijn peuk op de grond gooit. 
 
Milieu-impact 
Nog teveel mensen vinden het normaal om hun peuk op de grond of in rioolputjes te gooien. Ze staan er echter niet bij stil dat het meer dan 10 jaar duurt voor een peuk verteerd is. Men denkt vaak dat peuken in rioolputjes mogen gegooid worden, maar dat klopt niet. Deze belanden zo in onze waterlopen en vergiftigen vissen en natuur. 
 
In een stad bestaat de helft van het zwerfvuil uit sigarettenpeuken. Tijdens een meting in mei, werden meer dan 8.000 peuken geteld op verschillende plaatsen in de stad. Hotspots zijn uitgaansbuurten zoals de Burgemeester Reynaertstraat en de studentencafés aan ’t Hoge, in de buurt van sportcentra zoals De Lange Munte, schoolomgevingen, de stationsbuurt en cultuurcentra. 
 
Peuk in de pocket 
 
Sinds de start van de campagne zijn 12.000 peukenetuis verdeeld op verschillende evenementen waaronder Sinksen, Kortrijk Koerse, Alcatraz en de Zomermarktjes. Ook op evenementen in de deelgemeenten zoals Dwars door Bellegem, Perplx, Rollofeesten, ... werden peukenetuis uitgedeeld. 
 
De Kortrijkse horecazaken worden tevens gevraagd om de campagne mee uit te dragen, met stickers en affiches. Heel wat uitbaters reageerden hier erg enthousiast op en voegden al daad bij het woord. Zij ontvangen in de komende weken peukenetuis om uit te delen aan hun klanten. Meer dan 120 horecazaken gingen in op dit aanbod. Vanaf september kunnen de uitbaters ook hun keuze maken in de groepsaankoop van verschillende soorten asbakken (wandasbakken, peukenpalen, peukentegels). Zo’n 50-tal zaken schreven zich tot op heden voor in. 
 
Verder wordt er ook gesensibiliseerd door op verschillende plaatsen in het centrum en de deelgemeenten op een milieuvriendelijke manier rond de rioolputjes graffiti aan te brengen met de boodschap “Hier begint de zee. Niets ingooien aub.” 
 
Ludieke asbakken die dienst doen als voting paal worden op kleine en grote evenementen ingezet. 
 
Meer asbakken 
De stad investeerde ook aanzienlijk in meer asbakken op het openbaar domein. Er werden 30 nieuwe peukentegels geplaatst, bovenop de bestaande 11. Onder meer aan de verlaagde Leieboorden, het Schouwburgplein, het stadhuis, etc. Aan openbare gebouwen zoals sportcentra en ontmoetingscentra werden 30 wandasbakken voorzien. En aan bepaalde vuilnisbakken op het openbaar domein worden in deze eerste fase al 50 peukenkokers aan de zijkant gemonteerd. In de toekomst zullen deze aantallen nog toenemen. 
 
GAS-boetes 
 
Zoals vooraf aangekondigd, worden na deze eerste periode van sensibilisering voortaan ook GAS-boetes uitgedeeld aan wie peuken of kauwgum op de grond gooit. Daarom zullen vanaf begin september GAS-vaststellers controles uitvoeren op deze hotspots: 
 
1. Conservatorium 
2. Stationsomgeving 
3. Verlaagde Leieboorden 
4. Studentencafés aan ’t Hoge 
5. Sportcentrum Lange Munte 
6. Kortrijk Weide 
7. Burgemeester Reynaertstraat en Schouwburgplein 
8. Winkelwandelgebied en Vlasmarkt 
9. Buda Beach en IJzerkaai 
10. Ontmoetingscentra en kernen deelgemeenten 

Bij de stad zijn momenteel 19 GAS-vaststellers werkzaam. Nog eens 9 stadsmedewerkers hebben zich kandidaat gesteld om in oktober de opleiding te volgen. De GAS-vaststellers zullen ondersteund worden door politie-agenten. De politie zal voortaan tijdens de patrouilles verhoogde waakzaamheid aan de dag leggen voor deze vorm van sluikstorten. Het boetebedrag wordt door de sanctionerend ambtenaar van de GAS-dienst bepaald. Deze varieert van 25 tot 55 euro afhankelijk van de omstandigheden en het gedrag van de betrokkene. Er kan ook een alternatieve sanctie aangeboden worden. Zo kunnen overtreders bijvoorbeeld meehelpen bij een peukenraapactie. 
 
Ruth Vandenberghe, schepen van Kortrijk Spreekt en Nette Stad: “Samen gaan we voor een peukenvrije stad.Het is nu voor iedereen duidelijk dat peuken niet op de grond horen. Er zijn geen excuses meer om het wel te doen. Daarom treden we kordaat op en gaan we 
effectief beboeten. “ 
 
Schoolomgevingen 
Ook in bepaalde schoolomgevingen treffen we veel peuken aan. Hier zullen we in het nieuwe schooljaar samen met de schooldirecties nagaan hoe we ontradend kunnen optreden. 
 
Voor stad Kortrijk  : Seel Seynhaeve
 

Geplaatst op 16.09.2019

Gratis workshopfestival brengt Vikingen naar Waregem

Op zaterdag 21 september is er in Waregem opnieuw het gratis Workshopfestival voor kinderen. Gezinnen kunnen er op een ontspannende manier deelnemen aan een uitgebreid aanbod van actieve, leerrijke en creatieve workshops. Het festival is toe aan zijn vierde editie en staat dit jaar volledig in het teken van de vroege middeleeuwen.
Een ruim aanbod van creatieve, actieve en expressieve workshops staat op het programma. Deze worden allemaal uitgewerkt door vrijwilligers. Het festival wordt gedragen door een groep ouders die elkaar gevonden hebben via de school van hun kinderen. Maar de organisatie slaat ook dit jaar de handen in elkaar met partners uit Waregem en omstreken. “Een aantal creatieve workshops worden opnieuw volledig uitgewerkt en begeleid door de Kunstacademie van Waregem,” zegt Tine Van de Velde. “Maar we zijn ook blij dat Mounteqshop uit Beveren-Leie een workshop komt begeleiden rond hoe je een kampvuur kunt maken zonder aansteker of lucifers, speciaal op maat van kinderen. Ook het Repair Café van Waregem komt langs. Bij hen kun je je messen, beitels en scharen laten slijpen, maar ook fietsen en elektrotoestellen laten herstellen.” Blikvanger wordt dan weer het groots opgezette Viking doe- en beleefdorp. “We krijgen de West Hoek Vikingen op bezoek, een re-enactment groep die zijn
 tenten komt opslaan op ons terrein”, verduidelijkt Virginie Boderé. “In dat dorp kun je zien hoe de Vikingen vroeger leefden en zul je ook een aantal echte Viking-dingen kunnen doen, zoals typische kinderspelletjes van toen, maar ook het runenschrift leren of deuvels leren maken zoals in die tijd. We vinden het wel belangrijk dat er ook een historisch-educatieve waarde hangt aan ons festival”.       
Sommige workshops kunnen kinderen zelfstandig ontdekken, maar er is ook een ruim ouder-kind aanbod. Veel workshops lenen zich immers tot het samen-doen om er een echt gezinsmoment van te maken. Want dat wil de organisatie vooral bekomen: groot en klein samenbrengen voor een knotsgekke en leerrijke namiddag. Na de workshops is er nog een kinderfuif, een initiatie volksdans en een spetterend optreden van Zonder Bandjes. “Dat is het collectief rond Steef Coorevits, ook wel gekend van Ap&Diks tijdens de Kleinste Steeple. Steef weet als geen ander hoe hij kinderen, maar ook volwassenen aan het zingen, dansen en lachen kan krijgen. Dit is voor ons dan ook de ideale afsluiter van ons festival,” vertelt Ann Matton.
Er zijn in totaal meer dan 35 activiteiten en de meeste workshops worden doorlopend of meermaals na elkaar aangeboden. Dat zorgt ervoor dat iedereen op eigen ritme kan rondkuieren en zo een eigen programma kan samenstellen. “We houden het festival ook bewust gratis toegankelijk”, verduidelijkt Lode Ketelair. “Op die manier willen we zoveel mogelijk kinderen de kans geven op een plezante dag waarbij ze dingen kunnen doen, ervaren, ontdekken, bijleren en zich amuseren.”

Lode Ketelair / Workshop festival

Geplaatst op 16.09.2019

“Zeecruises bieden geen meerwaarde voor onze regio”? Onzin vindt de burgemeester van Blankenberge

De burgemeester van Blankenberge is not amused. Toerisme Vlaanderen verkondigt dat zeecruises weinig meerwaarde bieden voor onze regio, maar daar is Daphné Dumery het niet mee eens.

“We zijn dan wel kleiner dan grote hoofdsteden, maar het belang van het cruisetoerisme is groot in onze badstad. Het is een belangrijke doelgroep die de middenstand niet alleen in toeristisch drukke periodes, maar ook in het laagseizoen extra draagkracht kan geven. De cruisetoeristen zijn méér dan welkom”, oordeelt Dumery.

Blankenberge ligt net naast de haven van Zeebrugge. Wekelijks meren duizenden internationale toeristen aan. Een groot deel bezoekt Brugge, maar een niet te ontzien aantal blijft ook in Blankenberge. “Net omdat we een kuststad zijn proberen we zowel in het hoogseizoen als in het laagseizoen het de toeristen zo aangenaam mogelijk te maken. En daar zijn heel wat inspanningen voor nodig door onze stad en de horeca, ook financieel. Het is dan ook mooi meegenomen dat de cruisetoeristen in toeristisch minder drukke periodes het hoogseizoen deels kunnen compenseren. Het houdt onze stad ook levendig” zegt Dumery.

“Het hoeven trouwens niet altijd de grootste steden zijn die je het meest verbazen. Sommige mensen houden van de kleinschaligheid en de gezelligheid. We krijgen meer dan eens felicitaties van Amerikaanse of Spaanse toeristen die aangenaam verrast zijn door ons cultureel erfgoed. De Pier en het feit dat we het centrum van de belle époque zijn, verbaast velen en is een absolute troef”, zegt Dumery.

“Dat we moeten blijven werken aan de kwaliteit van ons toerisme, dat spreekt voor zich. Het is belangrijk dat bezoekers uit eigen land, maar ook het internationale publiek meerwaarde blijft vinden. Maar zomaar besluiten dat zeecruises geen meerwaarde bieden, dat klopt niet”, besluit ze.

 

BDK

Geplaatst op 16.09.2019
4600 artikelspagina's: 1 <<< 2 >>> 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 461