Onafhankelijke digitale krant voor Zuid-West-Vlaanderen

Zoeken

Uw reclame op deze site
voor slechts 0,70 per dag
Alle info: klik hier

Welkom

Gratis plaatsen wij uw foto('s) op deze site met de daarbijhorende tekst,voor verenigingen, sportclubs, diverse bijeenkomsten, familie gebeurtenissen, optredens, stads activiteiten enz...

Iedereen kan ook zelf één of meerdere foto's in hoge resolutie met een daarbij horende tekst van zijn of haar vereniging sportclub enz... zoals hierboven vermeld opsturen naar : zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com.

Contact Redactie & Verantwoordelijke uitgever: Bernard Decock
E-mail: zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com
Gsm: 0495 25 45 47

KANSARMOEDE KORTRIJK OPNIEUW GEDAALD

Uit de zopas verschenen kansarmoedecijfers van Kind & Gezin blijkt dat de kansarmoede in Kortrijk in 2015 opnieuw gedaald is, dit keer met 2,5 procentpunt. Ook in 2013 en 2014 werden al dalingen genoteerd. Sedert de start van het armoedeplan, begin 2013, is het cijfer in Kortrijk met meer dan een kwart gedaald. En dat terwijl de tendens in Vlaanderen en West-Vlaanderen stijgend is.

Kind & Gezin bracht zopas de nieuwe kansarmoedecijfers uit. In Kortrijk werd een percentage van 12,9 procent opgetekend. Dit betekent een verdere daling met 2,5 procentpunt ten opzichte van de 15,4 procent in 2014.

Tussen 2007 en 2012 steeg het cijfer van 7 procent naar 18 procent. Deze onrustwekkende tendens werd voor de eerste lichtjes keer omgebogen in 2013, een daling met 0,4 procentpunt. In 2014 en afgelopen jaar werd de daling verdergezet, respectievelijk met 2,2 en 2,5 procentpunt, samen 5,1 procentpunt. De derde daling op rij betekent dat het aantal kinderen dat in armoede wordt geboren met ruim een kwart (28,34 procent) is gedaald sinds 2012.

Niet voor niets besloot het stadsbestuur al van bij de start van de legislatuur 2013-2018 om armoedebestrijding tot een volwaardig beleidsdomein uit te bouwen.

“Een jaarlijkse daling stemt ons uiteraard blij, maar we zijn er nog niet. We moeten blijven streven naar nog minder,” zegt schepen van armoedebestrijding Philippe De Coene. “We merken wel al de effecten van onze brugfiguren lager onderwijs, die nu reeds 18 maanden actief zijn. Niet alleen de cijfers van het aantal zorgvragen zit zeer goed, we merken het ook aan de intakes in het Sociaal Huis. De mensen worden dus beter geholpen.”

Naast de brugfiguren lager onderwijs (3-12 jaar) zijn inmiddels ook brugfiguren voor de kinderopvang (0-3 jaar) en integratie (Nieuwe Kortrijkzanen) actief. Het overleg tussen alle brugfiguren wordt frequent georganiseerd, via de brugfiguren geraken we immers ‘binnen’ bij de gezinnen en kunnen we beter maatwerk verrichten.

Daarnaast werd ook Sien gelanceerd. Het glossy magazine voor mensen die het met minder moeten doen, dat werd gelanceerd in de herfst van 2015, is een Europese primeur. Iedere editie bevat ook een handig boekje met concrete vragen, opgesteld in samenspraak met de mensen in armoede zélf. De eerste jaargang bestond uit vier edities, met een totale oplage van 18.500 exemplaren.

In januari werd eveneens het extrasociaal tarief in de dienstencentra aangepast. Mensen die het moeilijk hebben kunnen voor 1 euro gedurende alle weekdagen een warme maaltijd nuttigen, we trekken het dus breder dan alleen voor kinderen onder de 12 jaar.

Op niveau van huisvesting sloeg W13, de intergemeentelijke samenwerking voor sociaal beleid van de 13 Zuid-West-Vlaamse OCMW’s en het CAW, de handen in elkaar met de Provincie West-Vlaanderen. Het resultaat is de regionale Woonclub, die nu actief is in heel het gebied. Hoewel het project nog in een vroege fase zit, zijn de resultaten er ook al.

Elk jaar brengt Kind & Gezin de kansarmoedecijfers uit voor elke gemeente in Vlaanderen. Die cijfers worden verkregen door elk gezin te toetsen aan zes criteria: huisvesting, inkomen, opleiding van de ouders, gezondheid, arbeidssituatie van de ouders en het stimulatieniveau van de kinderen. De cijfers worden dan ook als een zeer betrouwbare graadmeter van armoede beschouwd.

Philippe De Coene: “Armoede wordt nog steeds sterk bepaald door bovenlokale factoren. De uitkeringen en pensioenen, daar hebben wij helaas amper vat op. Het lokale niveau is wel ideaal als sluitstuk, om met maatwerk zowel de gevolgen als de oorzaken van armoede aan te pakken.”

Van de 13 centrumsteden in Vlaanderen zijn er naast Kortrijk maar twee steden waar de kansarmoede daalt in 2015. Alleen in Hasselt en Kortrijk is er al drie jaar op rij een daling
Contact:

Philippe De Coene
Schepen van Sociale Zaken, OCMW, Armoedebestrijding en Consumenten
Telefoon: 0477 45 32 32 | E-mail: philippe.decoene@ocmwkortrijk.be

Elke Cuvelier
Stafmedewerker communicatie OCMW Kortrijk
Telefoon: 056 24 48 57 | E-mailadres: elke.cuvelier@ocmwkortrijk.be

Geplaatst op 16.07.2016

€ 250 voor Délphina Vermeersch

Ter gelegenheid van de derde truckrun overhandigde VZW De Helpende hand in naam van Marie Jeanne € 250 aan de ouders van de Délphina Vermeersch die aan ziekte lijdt van Aicardi-Goutieres , een zeldzaam syndroom waarbij kinderen niet ontwikkelen zoals het hoort. Op de foto: De afgevaardigde van vzw de Helpende hand resp., Aimé Van Hyfte, Odette Bentein en Mariann Theys in het gezelschapvan de afgevaardigde van de truckrun Ivan C ottenie en Claude T'joen mentin hun midden Délphina met haar ouders Steven en Sabine. 

Voor de redactie en fotografie : Bernard Decock

» Klik hier voor de foto's

Geplaatst op 15.07.2016

Kubb-tornooi De Branding t.v.v. Levensloop Kortrijk

Op donderdag 23 juni 2016 vond de 2de editie van het KUBB-tornooi van de branding t.v.v. levensloop Kortrijk plaats.
Maar liefst 20 teams schreven zich in om de strijd aan te gaan op de terreinen van de Warande.
De divers samengestelde ploegen met medewerkers, gebruikers en hun netwerken , trotseerden de regenbuien en lieten zich niet van hun stuk brengen .
De drang om de felbegeerde wisselbeker binnen te halen was dan ook heel groot en de sfeer zat er supergoed in .
De toog draaide op volle toeren en de hamburgers vlogen als zoete broodjes de deur uit.
Na een superspannende finale brak het uur van de waarheid aan: het beste KUBB-team van de branding 2016 werd :‘ de klaproosjes’.
De wisselbeker prijkt nu in volle glorie op de desk aan het onthaal van de branding.
De opbrengsten van dit evenement gaan integraal naar de stichting tegen kanker waarvoor levensloop Kortrijk 2016 wordt georganiseerd.

Op de front foto :
Leden van de werkgroep levensloop binnen de Branding:
Gert Lippens,Annelies Strobbe,Peter Devos,Christophe Lowagie,Marleen Van D’Huynslager,Petra Van Moorleghem 

Voor de redactie & fotografie Bernard Decock

Geplaatst op 16.07.2016

Tienduizend en één Rode Duivels supporters

Digitale foto-tentoonstelling van de Rode Duivels supporters uit de regio Groot kortrijk en Wevelgem kan men gratis bezichtigen op volgende locaties : 
16 juli vanaf 21 u in de fun café in Zwevegem ,
17 juli vanaf 19 u in het Bockor café in Gullegem 
22 juli vanaf 19u in de  Middenstand in Marke 

Deze digitale tentoonstelling met meer  dan 600 foto's  met  daar aansluitend foto's van het vereniging leven en activiteiten   van het café , is  gratis te bezichtigen.

Voor de redactie : Bernard Decock

Geplaatst op 30.06.2016

Bel-Confect bestaat 10 jaar en biedt al meer dan 75 jaar vakmanschap

Bel-Confect vierde op 29 juni 2016 zijn 10-jarig bestaan. Een boeiend verhaal, ontstaan vanuit een klant-leverancier relatie tussen Filip Lietaer (agent van het Zweedse Arbesko) en Christ Segers (sales manager bij confectieatelier Stabyl). Eind 2004 startten beiden de firma Bel-Pro op met als doel de verdeling van hun exclusieve merken veiligheidsschoenen ‘Puma’ en ‘Arbesko’. Al snel rees de vraag naar werkkleding wat resulteerde in een intense samenwerking met confectieatelier Derycke uit Avelgem. Medio 2006 volgde al snel de overname van de firma Derycke, waarna alle activiteiten onder de naam Bel-Confect ondergebracht werden. Dit resulteerde in een snelle groei, mede omdat het bedrijf resoluut koos voor klantspecifieke ontwerpen en confectie van functionele en comfortabele bedrijfs-, veiligheids- en imagokledij.
Het schoenenpakket werd ook verder uitgebreid, o.a. met een eigen merk ‘D-Force’. Amper drie jaar na de overname van confectie Derycke volgde in 2009 een verhuis naar een nieuw bedrijfspand te Dottenijs.
“Advies, creatie en klanttevredenheid staan centraal. Dankzij ons eigen ontwerp- en confectieatelier te Dottenijs kunnen wij snel en adequaat inspelen op de wensen van onze klanten in binnen- en buitenland” licht Christ Segers toe. “Een andere troef is ons breed assortiment veiligheidsschoenen, leverbaar uit voorraad, waarmee we quasi elke behoefte kunnen invullen” vult Filip Lietaer aan.
Na 10 jaar bedient Bel-Confect zo’n 500 actieve klanten waaronder grote industriële bedrijven voor wie een eigen werkkledingconcept uitgewerkt werd, maar ook steden, gemeenten en KMO’s uit diverse bedrijfstakken.
“Onze kracht ligt in het feit dat we de volledige keten van werk- en veiligheidskleding aansturen. Van het eerste ontwerp tot het volledig logistiek beheer van de kleding.” legt Christ Segers uit. “Al onze ontwerpen en realisaties voldoen aan de strengste normen en eisen qua veiligheid op het werk. De continue verbetering van onze kwaliteitsprocessen is een permanente opdracht. Zo is het behalen van de meest recente ISO 9001:2015 norm één van de doelstellingen voor 2016”, vervolgt Christ Segers.

Bel-Confect gaat daarenboven resoluut voor een duurzaam productieproces. Naleving van de arbeidsomstandigheden en mensenrechten in de buitenlandse confectieateliers is een absolute voorwaarde. Daarom werd onlangs de gedragscode van Fair Wear Foundation onderschreven. “Wij zetten ons actief én planmatig in om de arbeidsomstandigheden te controleren en, waar nodig, duurzaam te verbeteren. Wij zijn ook Fairtrade@Work, een initiatief van Max Havelaar om fairtrade producten in toenemende mate ingang te laten vinden op de werkplek. Tevens werken we aan een MVO-rapport volgens de GRI-richtlijnen en hebben we met Revitex®, een uniek concept dat werkkleding op het einde van de levenscyclus een nieuwe bestemming geeft” besluit Filip Lietaer. 

Sarah / Leiedal

Geplaatst op 30.06.2016

Paul Lietaer wint voor de 7de keer Historic Rally

Al vanaf het begin was het duidelijk dat Paul Lietaer en co-piloot Marc Noppe hun zege wilden halen. Woensdag gaf de snor zijn korte commentaar: “Het is de mecaniek die het zal doen.” En zijn Subaru bewees degelijk materiaal te zijn. Op elke super stage (SS / KP) zet Lietaer de beste tijd. De Otegemse legende kon dit jaar de titel op zijn naam schrijven en wint voor de zevende keer de Las Vegas Ypres Hirtoric Rally.
Op het eerste podium te Boezinge rijdt een tevreden Stouf de Porsche op: “40 seconden straftijd kan je niet meer goed maken. Met de derde plaats zijn we dan ook tevreden, je kan niet elk jaar winnen. Volgend jaar komen we terug.”
Als tweede mag Vanwijnsberghe zijn BMW aan het publiek showen: “We hebben een rotjaar achter de rug en dit weekend maakt alles goed. De wagen was vernield aan de achterbrug maar dankzij Robbin Maes is alles in orde gekomen en hoefde ik niet op de trailer naar Gullegem.”
Paul Lietaer en co-piloot Marc Noppe konden niets anders dan in hun nopjes zijn. Voor de zevende keer haalt Paul lietaer de zege binnen op Ieper. Voor zijn co-piloot is het een hele ervaring om samen met de legende, op het podium, de hoofdprijs in ontvangst te mogen nemen.
Marc Noppe heeft zeker nog een contract voor één jaar bij de piloot: “Alles is verlopen zoals verwacht, de mecaniek heeft ons niet in de steek gelaten maar de piloot moet het wel rijden. Volgend jaar staan we terug op de lijst. Paul zegt dat het de laatste keer zal zijn maar dat zei Stefaan Stouf ook verleden jaar. Ieper winnen en stoppen, we zullen wel zien. Ik rijdt nu zo’n 15 jaar met Paul. In het begin was dat occasioneel en de laatste vijf jaar is dat wat uit de hand gelopen laat maar zeggen (lacht). Tielt, Roeselare en Ieper doen we altijd en normaal de Hoppeland rijden we samen. Ook Koekelare en TBR staan vast in de agenda.”Paul Lietaer: “Drie jaar op rij heb ik geprobeerd om te winnen, en het is gelukt. Al van bij het begin ging het goed. Ik ben dan ook zeer tevreden.” 


IDVA / front foto foto-MDK foto's :Bernard Decock

» Klik hier voor de foto's

Geplaatst op 29.06.2016

Veel animo met Madame ZAZA

Vrijdagavond 24 juni had in danscafé Markzicht nabij de Grote Markt van Blankenberge het optreden plaats van de internationale traverstie groep van madame ZaZa project.Zij brachten imitaties van bekende vedetten en wereldsterren passeren door de reveu doorheen hun show,maar de humor stond hoog in het vaandel tijdens hun spektakel. 

Voor de redactie en fotografie : Bernard Decock

» Klik hier voor de foto's

Geplaatst op 28.06.2016

Veel belangstelling voor éérste oefenwedstrijd KVK

Vrijdag avond 24 juni had de éérste oefenwedstijd van KV Kortijk plaats op het veld van FC Marke tegen KFC Aalbeke. Aalbeke scoorde het eerste doelpunt tegen de Kerels. KVK won uiteindelijk met 8- 2 cijfers tegen vierdeprovincialer FC Aalbeke. 

Voor de redactie en fotografie : Bernard Decock

» Klik hier voor de foto's

Geplaatst op 28.06.2016

20-JARIGE VINDT PERSONEELSERVICES OPNIEUW UIT

InstaJobs is dé nieuwe speler op de markt van Hospitality en Sales Support projecten. De 20-jarige oprichter Nicolas De Smet zat gisteren nog zelf achter de schoolbanken, maar specialiseert zich vandaag in persoonlijk opgeleide studenten en young potentials die bij Vlaamse toptraiteurs, winkels en events aan de slag mogen gaan. De sleutel tot succes? Ambitie, een ongeziene service, en een grote passie voor mensen.
Het gat in de markt
InstaJobs werd in 2014 in het leven geroepen door een rijzende vraag naar bedreven, betaalbaar en regionaal personeel voor Hospitality- en Retailprojecten. Als een jong talent in de event- en organisatiesector stootte dit probleem ook oprichter Nicolas De Smet voor de borst. ‘Hierin zag ik een opportuniteit: Ik lanceerde het personeelsbureau InstaJobs aan de Knokse kust met een enthousiast team dat zelf nog tot de jonge generatie behoort. Mijn mensen hebben er dan ook als geen ander feeling mee.’ Intussen stelde de nieuwe agentuur meer dan 150 studenten succesvol tewerk. Het klantenbestand telt inmiddels 90 partners, waaronder enkele Vlaamse toprestaurants, Retailzaken, evenementen en beurzen.
Een nieuwe aanpak
InstaJobs zweert bij een ongeëvenaarde service: ‘wij maken geen sales – wij maken klanten voor het leven’. De diensten worden persoonlijk bij de klant voorgesteld, er wordt een transparant all inclusive tarief gehanteerd, en men luistert aandachtig naar de verzoeken. Het streefdoel is een perfecte match tussen de klant en het team van InstaJobs. Daarbij neemt InstaJobs de volledige administratie uit handen van beide partijen – de klant hoeft enkel een aanvraag te doen en achteraf alles te bevestigen. De rest wordt nauwkeurig door InstaJobs zelf opgevolgd, met een 24/7 begeleiding.
Regionaal en opgeleid personeel
De Hospitality en Salessector hebben dikwijls grillige uurroosters en een hoge tijdsdruk. Deze mensen hebben dan ook nood aan een betrouwbare partner in flexibele personeelsteams. Daar speelt InstaJobs op in met jonge, pientere teams. De medewerkers die gerekruteerd worden door de agentuur worden persoonlijk gescreend, geëvalueerd en opgeleid voor de juiste job.
Digitaal tijdperk
InstaJobs maakt de werking zo eenvoudig mogelijk door het grootste deel van het papierwerk te digitaliseren. Voor de opdrachten bestaat een eenvoudige app, andere administratie en agendabeheer worden via een CRM-programma gecoördineerd. Contracten en andere documenten worden dan weer opgestuurd per e-mail. ‘We stellen een groot vertrouwen in face to face communicatie met onze klanten en medewerkers, maar we proberen ook zoveel mogelijk hun tijd te optimaliseren. Ons team bedenkt constant nieuwe manieren om de efficiëntie te verhogen,’ aldus Nicolas De Smet. 


Voor de redactie ; Bernard decock

Geplaatst op 28.06.2016

NIEUWE DIRECTIE IN DE GULLEBOOM

Vanaf 1 september 2016 gaat Reinald Baeyens aan de slag als directeur in de Gullegemse kleuterschool. Reinald is van opleiding kleuteronderwijzer én onderwijzer en werkt momenteel als onderwijzer in de Levensboom in Marke. Reinald is afkomstig uit Lede, 41 jaar en vader van drie kinderen. Samen met zijn vrouw Joke is hij woonachtig in Wevelgem. Reinald volgde recent de opleidingen mentorschap, de masterclass ‘leren leren’, peoplemanagement, coöperatieve leerstrategieën en het voeren van moeilijke gesprekken. We wensen Reinald veel succes toe met deze nieuwe uitdaging! 


Voor de redactie Bernard Decock

Geplaatst op 28.06.2016
3804 artikelspagina's: 1 ... 249 250 251 252 253 <<< 254 >>> 255 256 257 258 259 ... 381