Onafhankelijke digitale krant voor Zuid-West-Vlaanderen

Zoeken

Uw reclame op deze site
voor slechts 0,70 per dag
Alle info: klik hier

Welkom

Gratis plaatsen wij uw foto('s) op deze site met de daarbijhorende tekst,voor verenigingen, sportclubs, diverse bijeenkomsten, familie gebeurtenissen, optredens, stads activiteiten enz...

Iedereen kan ook zelf één of meerdere foto's in hoge resolutie met een daarbij horende tekst van zijn of haar vereniging sportclub enz... zoals hierboven vermeld opsturen naar : zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com.

Contact Redactie & Verantwoordelijke uitgever: Bernard Decock
E-mail: zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com
Gsm: 0495 25 45 47

Muziekshow VTM 2 meisjes op het strand

2 Meisjes op het Strand is de titel van de nieuwe VTM-show die deze zomer wordt opgenomen op het Klein Strand van Oostende. Op ,17 en 23 augustus staan er telkens een reeks bekende artiesten op het podium die niets dan zomerhits zullen brengen. En bij elke opname zijn twee andere bekende meisjes host van het programma.
In 2 Meisjes op het Strand worden telkens 8 artiesten uitgenodigd. Samen brengen ze 12 nummers: solo, in een verrassend duo of in groep. En voor die nummers putten ze uit jaren van zomerhits. Tussen de optredens door zijn er speciale filmpjes vol muziek en gunnen de meisjes kijkers ook wat beelden backstage. In de eerste aflevering zijn het alvast Bent Van Looy, K3, State of Mind (Gilles, Kjell, Sepp en Sebastian van The Voice), Johannes Genard, Lola & Jan (ook van The Voice), Coco Jr, Gers Pardoel en Zwartwerk die het zomergevoel blijven aanwakkeren.
De opname start om 20.30 uur. De uitzenddata van 2 Meisjes op het Strand volgen later.
De toegang is gratis. Je hebt geen tickets nodig om het terrein te betreden op de dag van opname.
Data

woensdag, 17 augustus, 2016 - 20:00
dinsdag, 23 augustus, 2016 - 20:00
Locatie
Klein Strand
Zeeheldenplein, Oostende

Geplaatst op 17.08.2016

VIP & BUTLER SERVICES WINT BRONZEN STEVIE AWARD VOOR “STARTUP OF THE YEAR”

Twee dagen na de bronzen medaille voor Dirk Van Tichelt op de Olympische spelen in Rio wint VIP & Butler Services de bronzen Stevie Award in de “startup of the year” categorie van de 13de editie van de prestigieuze “International Business Awards”.
Voor Kristiaan Polgar, zaakvoerder van VIP & Butler Services, is het een bekroning voor het geleverde werk. “Nooit had ik gedacht dat we na 2 jaar van hard werken een internationale prijs zouden winnen. Dit is echt voor ons de kers op de taart”.
De IBA’s van 2016 ontvingen inzendingen uit meer dan 60 landen. De naam van de prijs, “Stevie”, komt van het Griekse woord voor “gekroond”. Deze prijs wordt officieel uitgereikt aan de winnaars tijdens een gala banket in het Cavaliere Waldorf Astoria Hotel in Rome, Italië, op 21 oktober 2016.
Een record aantal van meer dan 3800 nominaties van organisaties uit nagenoeg elke sector werd dit jaar ingediend in een ruime waaier aan categorieën. VIP& Butler services won in de “startup of the year” categorie voor dienstverlenende bedrijven.
De commentaren van de jury waren uiterst lovend. Vooral de “creativiteit waarmee het bedrijf erin geslaagd is om de lat hoger te leggen rond persoonlijke dienstverlening”, werd door de jury extra in de verf gezet.
Kristiaan Polgar, zaakvoerder van VIP & Butler services, reageert verrast: “Ik ben niet alleen verrast maar tegelijkertijd enorm blij dat de jury erkent dat we erin geslaagd zijn om de lat nog hoger te leggen. Ik wist dat we goed bezig waren maar dat dit nu ook internationaal erkend wordt, dat is een echte opsteker.”
Hij vervolgt: Wanneer ik die commentaren van die juryleden lees, springt er voor mij toch ook uit hoe onze klanten, die ze blijkbaar ook bevraagd hebben, zo tevreden zijn over de kwaliteit die we leveren. En dat is toch voor ons het belangrijkste. We zijn dus enorm blij met deze prijs. En ik zou ook graag heel ons team en onze toegewijde partners willen bedanken, zonder hen was dit nooit mogelijk geweest”.
Winnaars van een Stevie Award worden bepaald door de gemiddelde scores te bepalen van meer dan 200 zakelijke juryleden die deel hebben genomen aan een beoordelingsproces dat gelopen heeft van mei tot en met begin augustus.
Meer info :Kristiaan Polgar Managing Director | Head Butler VIP & Butler Services
Office: +32 78 484 024Mobile: +32 486 453 902

Geplaatst op 17.08.2016

Opleiding eerste hulp bij Rode Kruis-Kortrijk

Stel dat er straks iemand van je gezin of een collega iets overkomt. Weet je dan hoe je moet reageren? Kan je eerste hulp toedienen bij een verstuiking, een brandwonde of hartfalen? Wij vinden het belangrijk dat mensen elkaar kunnen helpen. Via onze opleidingen leren we je de juiste vaardigheden aan om eerste hulp te bieden. Zo weet je wat je moet doen als er iets gebeurt.
De eerstvolgende cursus Eerste Hulp – Help start in Kortrijk op dinsdag 6 september. De lessen worden gegeven op dinsdag- en vrijdagavond van 19u tot 21u15 in het Rode Kruislokaal, Antoon Van Dycklaan 14A te 8500 Kortrijk. De cursus zelf is gratis. Bij aanvang van de cursus kan je het handboek Eerste Hulp aanschaffen. Mocht je willen deelnemen aan de cursus aarzel dan niet om contact op te nemen met info@kortrijk.rodekruis.be telf. 0472 374 985

Geplaatst op 17.08.2016

8 nieuwe plattelandsprojecten versterken Westhoek

Eind juni werden acht projecten goedgekeurd in het kader van ‘Leader Westhoek’, het programma voor plattelandsontwikkeling in de regio.
Acht projecten ontvangen in totaal 786.439,85 euro steun
Resoc Westhoek ontvangt voor het project ‘Westhoek. De Nieuwe Wereld’ 383.918 euro. Idrops mantelzorgers wordt ondersteund met 51.870 euro voor het project ‘In Toch Westhoek’. Het project ‘Energieke Westhoek’ kan op een subsidie van 211.250 euro rekenen om energiearmoede in Diksmuide, Poperinge en Veurne aan te pakken.
De vzw De Groene Kans krijgt 36.562,5 euro voor hun project ‘Pluk een job!’. Verder is er nog 10.000 euro steun voor Agriton, deze bvba zal met de Leadersteun een mestscheidingsinstallatie voor runderdrijfmest aanpassen; 12.033,45 euro voor de Lovie vzw voor het project ‘Dorpspunt Carpe’; 66.648,90 euro voor Het Regionaal Landschap West-Vlaamse Heuvels voor ‘De Kleine Kemmelbeek’ en 14.157 euro voor wandelbruggen in Ieper, Poperinge en Diksmuide.
De projecten streven naar kennisoverdracht en innovatie binnen de reguliere en/of biologische land-, tuin- en bosbouwsector, komen de profilering en promotie van de streekidentiteit ten goede of willen armoede en kwetsbaarheid in de landbouw- en plattelandsgemeenschap aanpakken. In totaal ontvangen ze 786.439,85 euro Europese, Vlaamse en provinciale steun.
Leader: Europees programma voor plattelandsontwikkeling
‘Leader’ is een Europees programma voor plattelandsontwikkeling. Het wil de leefbaarheid op het platteland in de ‘leadergebieden’ verbeteren door lokale initiatieven te ondersteunen en zo het economisch en maatschappelijk weefsel versterken.
In West-Vlaanderen zijn er twee leadergebieden: de ‘Westhoek’ (18 gemeenten) en ‘Midden-West-Vlaanderen’ (14 gemeenten).
5,15 miljoen euro voor plattelandsprojecten in de Westhoek
Voor plattelandsprojecten in de Westhoek is tot 2020 in totaal 5,15 miljoen euro beschikbaar. Voor de ‘Midden-West-Vlaanderen’ is dit 1,8 miljoen euro.
Deze enveloppes bestaan voor 50 % uit Europese, voor 25 % uit Vlaamse en voor 25 % (1,74 miljoen euro) uit provinciale middelen.
In deze programmaperiode, sinds 2014, werden voor Leader Westhoek al 28 projecten goedgekeurd. In totaal werd op die manier al bijna 2,6 miljoen euro Leadersteun aan de Westhoek toegekend.
Nieuwe oproep
Via een nieuwe oproep wil de Plaatselijke Leadergroep op zoek gaan naar nieuwe plattelandsprojecten die ondersteund kunnen worden.
Organisaties, verenigingen en lokale besturen met een innoverend en uitdagend projectidee voor de Westhoek kunnen hun aanvraag indienen tot en met 1 oktober 2016. Alle info is te vinden op de website www.west-vlaanderen.be/leader.

Geplaatst op 17.08.2016

Medische zorg illegalen in Kortrijk kost belastingbetaler 478.982,74 euro

De Belgische schatkist heeft afgelopen jaar € 478.982,74 betaald aan het OCMW van Kortrijk als terugbetaling voor dringende medische hulp die ze bood aan illegale vreemdelingen. Dat blijkt uit cijfers van integratieminister Willy Borsus waar Vlaams Belang-kamerlid Barbara Pas de hand op kon leggen. Volgens de partij wordt het systeem ernstig misbruikt.
Illegalen die zich in dit land ophouden, kunnen rekenen op ‘dringende medische hulp’. Uit cijfers die Vlaams Belang-kamerlid Barbara Pas opvroeg bij minister van maatschappelijke integratie, Willy Borsus, blijkt dat de kostprijs hiervan afgelopen jaar opliep tot 87 miljoen euro. Zo’n 40.000 illegalen deden beroep op het royale uitkeringssysteem.
Er zijn twee factoren die de stijging verklaren: de enorme toename van het aantal illegalen (hun aantal wordt door Binnenlandse Zaken momenteel op 200.000 geschat!) en de steeds ruimere interpretatie van het begrip ‘dringende medische hulp’. Dit laatste blijkt uit het feit dat het niet alleen gaat om spoedeisende behandelingen, maar ook om luxe-ingrepen zoals neuscorrecties. Ook abortus, prenatale consultatie of borstvoedingsbegeleiding, kortom alle medische verrichtingen waarvoor RIZIV-nomenclatuur bestaat, behoren tot het gamma van de ‘dringende medische hulpverlening’.

Ook in Kortrijk bleken een aantal illegale vreemdelingen beroep te doen op het systeem van de ‘dringende medische hulp’. Enerzijds werden 126 gevallen geregistreerd van medische hulp buiten een ziekenhuis (kostprijs: 106.188,14 euro) en 119 binnen een ziekenhuis (kostprijs: 372.794,60 euro). Geld dat volgens het Vlaams Belang veel nuttiger zou kunnen worden besteed.

Volgens Vlaams Belang-woordvoerder Wouter Vermeersch bewijzen de cijfers dat het probleem van illegale vreemdelingen zich niet langer beperkt tot de grootsteden. Het probleem van illegaliteit is volgens Vermeersch bovendien niet alleen de enorme kostprijs van de medische hulp: “Inherent aan hun onwettige status laten illegalen vaak een pad van ellende achter, gaande van zwartwerk over zware criminaliteit tot zelfs terreur zoals we recentelijk in Charleroi meemaakten”.
Op basis van de gegevens van minister Borsus becijferde het Vlaams Belang dat de Belgische schatkist de afgelopen 13 jaar een half miljard euro heeft betaald voor het verstrekken van deze peperdure faciliteiten aan illegalen. “België dreigt niet alleen het OCMW van de wereld, maar nu ook nog de uitverkoren trekpleister voor medisch toerisme te worden”, aldus nog Wouter Vermeersch.

Geplaatst op 17.08.2016

Oostende zoekt helpende handen

In het kader van het participatieproject ‘Kom uit je Schelp’ wordt in oktober een enquête verspreid bij alle inwoners van de stad. Voor de verspreiding van die enquête is het Stadsbestuur op zoek naar helpende handen.
De enquête polst naar wat leeft bij de Oostendenaars. Wat is er goed, wat kan beter en/of waar moet het Stadsbestuur straks werk van maken?
Ben jij een gemotiveerde stadsgenoot en heb je tijd om een handje te helpen bij de verdeling van de enquête op vrijdag 7 en 8 oktober 2016? Stuur dan een mailtje naar komuitjeschelp@oostende.be. Vermeld zeker je contactgegevens en de dag(en) of tijdstippen waarop je kan meehelpen.
Ook nog een idee voor Oostende? Laat het ons weten via www.oostende.be/idee!

Geplaatst op 17.08.2016

De redactie op reis

Onze redactie verbleef in Benidorm voor een welverdiende 12-daagse vakantie.

De redactie : Benne Vanden Broucke/foto's Decock Bernard.

» Klik hier voor de foto's

Geplaatst op 17.08.2016

10 redenen om naar Filmfestival Oostende te komen

10 jaar Filmfestival Oostende! Alsof deze feestelijke jubileumeditie geen reden genoeg is om naar het festival te komen, geven we je hierbij nog eens tien redenen waarom je Filmfestival Oostende onder geen beding mag missen.
1. 10 jaar!
Uit pure liefde voor de cinema richtte een kleine kern van filmliefhebbers in 2007 met vallen en opstaan een filmfestival op. Waar tijdens de eerste jaren van het bestaan nog gezocht werd naar een eigen gezicht, zijn intussen stevige inhoudelijke lijnen uitgezet. Het Filmfestival Oostende is op 10 jaar tijd dan ook uitgegroeid tot een begrip in de Vlaamse filmwereld. 

2. Openingsgala en slotdag
Op vrijdag 9 september opent Everybody Happy, de nieuwe film van Nic Balthazar, de 10de editie in het Kursaal van Oostende, dat voor de gelegenheid omgebouwd wordt tot ‘Kinepolis Kursaal’.
Nooit eerder werd het prestigieuze Kursaal opengesteld voor een filmvertoning, maar voor deze 10de feesteditie worden alle registers open getrokken. ‘Kinepolis Kursaal’ zal plaats kunnen bieden aan bijna 2.000 genodigden. Daarnaast zal de film eveneens aan het publiek voorgesteld worden in verschillende zalen van het Kinepoliscomplex van Oostende.

3. De film noir selectie van Master Kevin Janssens
Dat topacteur Kevin Janssens de Master van de 10de editie is, is al door iedereen geweten. Kevin besloot om zijn Master Selection te kiezen rond het thema film noir, omdat hem dat na aan het hart ligt.
De films bevatten dan ook mooie voorbeelden van klassieke en neo-noir elementen. Ontdek de selectie hier.

4. Masterclass Nic Balthazar
Op zaterdag 10 september geeft Nic Balthazar een boeiende masterclass. We kijken samen met hem naar zijn nieuwste film Everybody Happy, blikken terug op zijn vorige films Tot altijd en Ben X, ontdekken hoe zijn films tot stand zijn gekomen en leren over wanneer en waarom hij besloot zijn leven als journalist in te wisselen voor een leven als filmmaker.
Daarnaast geeft Nic Balthazar ook een masterclass voor professionals tijdens de Flanders Film Meeting op vrijdag 16 september in samenwerking met Sabam.
5. Internationale LOOK! - competitie
De internationale LOOK! - competitie van FFO is uniek in Europa. FFO vestigt met deze competitie aandacht op de esthetische kwaliteiten van cinema en het visuele vermogen van film, zeg maar het werk van de production design ploeg (art direction, kostuums, make-up en visuele effecten) en dat van de D.O.P. (Director of Photography).
De films strijden voor verschillende prijzen. Deze prijzen worden uitgereikt door een internationale jury, met als voorzitter regisseur Grímur Hákonarson (regisseur Rams). Master Kevin Janssens maakt ook deel uit van deze jury, samen met D.O.P Walther Van den Ende en fotograaf Stephan Vanfleteren.
6. Taste Of Europe
FFO organiseert dit jaar opnieuw de Taste Of Europe-competitie. Veel Europese films die in eigen land grote successen boeken, bereiken nooit de Belgische zalen. We tonen zes Europese publieksfilms die de aandacht van het Belgische publiek absoluut verdienen.
De jury wordt samengesteld uit een brede selectie van filmliefhebbers van alle leeftijdscategorieën. Dit jaar neemt acteur en zanger Sebastien Dewaele de rol van voorzitter op zich.

7. Vanaf dit jaar een Europees gastland: Polen
Vanaf dit jaar wil FFO naast haar uitgebreide selectie Europese films, elk jaar een gastland in de kijker zetten. Dat laat toe om de filmcultuur van het gastland beter te leren kennen en de selectie specifiek uit te diepen. Polen kent een rijke filmgeschiedenis en heeft een bruisende filmsector en daarom werd voor de eerste maal Polen als gastland gekozen.
8. Festivalpas
Voor slechts 30 euro kan u met de festivalpas genieten van alle films uit het hele programma van FFO. Bent u jonger dan 26 jaar, dan geniet u van een extra voordelige prijs van 20 euro, leden van Filmclub 62 betalen 25 euro in plaats van 30 euro. Met deze pas kan u onbeperkt voor alle films uit het programma van FFO een ticket kopen in de kantoren van Toerisme Oostende of aan de box-offices van het festival. Meer info? Klik hier
9. Tal van gasten
Sinds de start van het festival 9 jaar geleden heeft Filmfestival Oostende zowel nationaal als internationaal talent op haar rode loper mogen bewonderen. Deze gasten kregen ook telkens hun ster op de “walk of fame” op de zeedijk. Bij de belangrijkste gasten van de voorbije jaren mogen we onder meer Pierce Brosnan, Adrien Brody, Moran Atias, ... rekenen.
Ook dit jaar brengt FFO talent naar Oostende. Zo zullen er voor deze editie verschillende regisseurs in de kijker gezet worden. Er worden enkele lezingen georganiseerd en in de programmatie gaat de focus naar arthouse en auteurcinema. Vandaag kunnen we de komst aankondigen van Jaco van Dormael, Ira Sachs die zijn nieuwe film Little Men komt voorstellen en Omar Fast die zijn nieuwe film Remainder komt voorstellen.
10. De Ensors
Een van de hoogtepunten van FFO is ongetwijfeld de uitreiking van de Ensors, de Vlaamse filmprijzen, die dit jaar plaats vindt op vrijdag 16 september in Kursaal Oostende. Dit jaarlijkse hoogtepunt is al aan zijn 7de editie toe. Nooit voorheen waren er zoveel inzendingen, een duidelijk signaal dat de Vlaamse audiovisuele sector creatiever en productiever dan ooit is. 19 films van zowel debutanten als van gevestigde waarden strijden voor Ensors in13 categorieën.
Uit deze lijst van Vlaamse films, die tussen 1 september 2015 en 31 juli 2016 in de bioscoop vertoond werden, kiest de jury voor elke categorie haar genomineerden.

Geplaatst op 17.08.2016

Daviscup komt naar Oostende

Van 16 tot en met 18 september 2016 is het bekende tennis interlandentornooi Daviscup te gast in de Stad aan Zee. Drie dagen lang neemt België het op tegen Brazilië om het behoud in de Wereldgroep te verzekeren.
Op vrijdag is er twee keer enkelspel, op zaterdag een dubbelmatch en op zondag opnieuw twee keer enkelspel. Het Belgische team bestaat (wellicht) uit de toppers David Goffin, Kimmer Coppejans, Steve Darcis en Ruben Bemelmans. 

Voor tickets en info kun je binnenkort terecht op http://www.daviscup.be/ of via www.tennisvlaanderen.be/daviscup.

Geplaatst op 17.08.2016

Mogelijk nieuwe huisvestingsmogelijkheden voor Blankenbergse carnavalsverenigingen

Een stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd voor een loods met werkunits in de ambachtelijke zone: mogelijk nieuwe huisvestingsmogelijkheden voor carnavalsverenigingen !

De bestaande ambachtelijke zone “De Riethoek” kent een quasi volledige bezetting. In functie hiervan werd er een planologisch dossier opgestart voor een nieuwe bedrijfszone ten westen van de Brugse Steenweg.

Eén van de laatste vrije percelen in de ambachtelijke zone ‘De Riethoek’, krijgt met deze vergunning ook een nieuwe bestemming. De aanvraag heeft betrekking op een heden onbebouwd perceel, dat zich bevindt op de hoek van de Ambachtstraat met de Schaapstraat. Momenteel wordt de site gebruikt als stapelplaats voor diverse voertuigen en caravans. De ruimtelijke omgeving kenmerkt zich door de aanwezigheid van diverse ambachtelijke bedrijven en KMO’s gaande van vrij lage constructies met een plat dak naar hogere volumes tot 2 bouwlagen met een hellend dak.

Burgemeester Patrick De Klerck, bevoegd voor Stedenbouw:” Het perceel wordt in eerste instantie geheel ontruimd en bouwrijp gemaakt, teneinde een nieuw bedrijfsgebouw op te richten. Het nieuwe gebouw wordt opgetrokken als 1 geheel met een hoogte van 9,00m. Het geheel wordt afgewerkt met een plat dak. Naar afstanden toe wordt een afstand van 5m gerespecteerd t.o.v. de achterkavelgrens en de rooilijn t.o.v. de Schaapstraat en 7m t.o.v. de Ambachtstraat. Qua afwerking worden de zichtbare gevels afgewerkt in architecturaal decoratief beton, kleur antracietgrijs genuanceerd. De zijdelingse gemene gevel (met het buurperceel) wordt voorzien in grijze betonpanelen.

Het gebouw wordt ingericht in functie van 6 individuele bergingen. Elke individuele binnenruimte (variërend van 127 m² tot 210 m²) wordt voorzien van een toegang met een lichtgrijze sectionale poort. Het betreffen hier telkens poorten van een 5,00m breed op een hoogte van om en bij de 5,00m. Elke poort is toegankelijk via een oprit van 7m breed die geflankeerd wordt door groenzones. De bouwheer is bereid om in de eerste plaats onze carnavalsverenigingen de mogelijkheid te geven een unit per vereniging of een unit aan een aantal verenigingen te verhuren. De loods is opgedeeld in verschillende deelruimtes, die zich uitstekend lenen tot het uitwerken van carnavalswagens. Er zal telkens per sectie een grote, hoge inkompoort worden voorzien en bijkomende bergingsfaciliteiten zijn mogelijk”.

Geplaatst op 02.08.2016
3878 artikelspagina's: 1 ... 254 255 256 257 258 <<< 259 >>> 260 261 262 263 264 ... 388