Onafhankelijke digitale krant voor Zuid-West-Vlaanderen

Zoeken

Uw reclame op deze site
voor slechts 0,70 per dag
Alle info: klik hier

Welkom

Gratis plaatsen wij uw foto('s) op deze site met de daarbijhorende tekst,voor verenigingen, sportclubs, diverse bijeenkomsten, familie gebeurtenissen, optredens, stads activiteiten enz...

Iedereen kan ook zelf één of meerdere foto's in hoge resolutie met een daarbij horende tekst van zijn of haar vereniging sportclub enz... zoals hierboven vermeld opsturen naar : zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com.

Contact Redactie verantwoordelijke Bernard Decock GSM - 0495 254 547
Voor een verslaggeving + foto bijdrage : Ives Devos - 0495 164 930

Senne Guns brengt je naar de jaren ‘70

Op vrijdag 27 november gaan we in CC Casino terug naar de jaren ’70 met Senne Guns en zijn voorstelling Retro. Op het podium staan vier muzikanten in vintage seventieskledij. Het geknisper van een oude platenspeler sterft uit in hun sfeervol belichte huiskamer. Rechts vooraan staat een gigantisch grote oude beeldbuis, waarop fragmenten van John Massis en andere jarenzeventighelden worden getoond.
Philip Konings, schepen van Cultuur: “In 2011 was hij in onze zomerprogrammatie te gast met zijn programma Hoera voor de Eleboe. Het werd een schitterend optreden met een heel enthousiast publiek. In zijn tournee Retro waan je je even in een huiskamer anno 1975. Senne Guns brengt echter geen muziek uit die tijd, maar wel eigen gecomponeerde Nederlandstalige nummers. Wie vorige jaren Buurman aan het werk zag, zal ook fan zijn van Senne Guns. Zijn teksten zijn fris en poëtisch, lichtvoetig en opgewekt, en hij omringt zich met een schare uitmuntende muzikanten. Dit concert wordt zeker de moeite waard om te ontdekken.”
De voorstelling kreeg van het cultuurcentrum het label te ontdekken opgespijkerd. Dit zijn voorstellingen die bij het grote publiek nog niet meteen een belletje doen rinkelen, maar waarvan de programmatoren vinden dat het zo’n mooie pareltjes zijn, dat ze je van harte willen aanraden. Een reden te meer op alvast je tickets te reserveren bij het cultuurcentrum voor deze muzikaal én visueel hoogstaande warme gloed tijdens een koude herfstavond.
Praktisch
Senne Guns – Retro
vrijdag 27 november – 20 u.
abonnement € 10 – ticket € 12,50 – jong volk € 8,50
Info & reservatie
cultuurcentrum - 050 43 20 43 – cultuur@blankenberge.be - cultuur.blankenberge.be
www.senneguns.be

Geplaatst op 25.11.2015

Bal van de Burgemeester en Schepenen

Zaterdag 5 december 2015 | Casino Blankenberge
toegang: € 9 (vvk) / € 10 (add)

Programma

Consciencezaal
Deuren open 20.00 uur
FDM-Band 20.30 - 23.00 uur
Disco Tano 23.00 - 02.30 uur

Saveryszaal
Sandrine, Daisy Thys, Steve Ryckier en Rico Zoroh Band 23 - 00.30 uur
Dj Gert 00.30 - 04.00 uur
Muziek met de burgemeester
02.00 - 03.00 uur
Dj Disc’o 04.00 - 06.00 uur

dresscode: stadskledij
tafelreservatie dienst evenementen, Hoogstraat 2
050 43 20 43 of evementen@blankenberge.be (tafelreservatie gegarandeerd tot 22 uur)
voorverkoop: dienst evenementen, cultuurcentrum en dienst voor toerisme of via overschrijving op bankrekening BE75 0961 3046 8051 (BIC: GKCCBEBB) van het Sociaal Fonds van de Burgemeester, met vermelding ‘Bal van de Burgemeester en Schepenen’

ten voordele van De Totebel, Sint-Vincentius, De Doorzetters (Kom op tegen Kanker) en De Berkjes

Geplaatst op 24.11.2015

DENTIST X-FACTOR: KRIJG JE MENSEN MEE!

Oud-Idols-juryvoorzitter Henkjan Smits leert met collega’s tandartsen aantrekkelijker te maken.
Tandheelkundige professionals krijgen dankzij de Dentist X-factor workshop, die in het eerste kwartaal van 2016 op diverse plaatsen in Nederland zal starten, de kans om het contact met hun patiënten aanzienlijk te verbeteren. Hiermee zal de angst voor de tandarts verminderen en de tandartspraktijk aan aantrekkingskracht winnen. Het is het nieuwste initiatief van oud-Idols-juryvoorzitter, talentontwikkelaar Henkjan Smits en zijn collega’s, digitaal communicatiestrateeg Erik Jan Koedijk en organisatie-ontwikkelaar Katrien Braeckmans. Het is een unieke, op één complete beroepsgroep gerichte variant op de bedrijfstrainingen van Business X-factor (actief vanaf 2012).
Kent u deze gouwe ouwe van Peter de Koning uit 1996 nog: Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente, voor de patiënten van de assistente is het altijd lente! Deze rooskleurige voorstelling van zaken staat enigszins haaks op de praktijkervaring. Talentontwikkelaar Henkjan Smits omschrijft de diverse uitgangspunten van de workshop: ‘Bij de Dentist X-Factor gaat het om de aantrekkingskracht van een tandartsenpraktijk. Hiervoor moet de tandarts bewust worden van zijn eigen X-factor, oftewel antwoorden krijgen op de vragen: “Wie ben ik?” (identiteit), “Wat kan ik?” (talent), “Wat wil ik?” (passie) en “Hoe kom ik over?” (imago). Pas als je dit weet, kun je gaan werken aan authentieke communicatie.’ Organisatie-ontwikkelaar Katrien Braeckmans, wier partner tandarts is, zegt dat de roep om kennis op dit vlak vanuit de beroepsgroep zelf komt: ‘Hoe profileer ik me als tandheelkundige professional? Hoe communiceer ik in de breedste zin van het woord? Hoe bouw ik fans op? Hoe creëer ik leiderschap?’
Social media vormen een wezenlijk onderdeel van de Dentist X-Factor, maar het is geen workshop als zodanig. Daar zijn er al zo veel van. Het is meer dan dat. Smits: ‘De communicatie gaat ook om hoe een patiënt door live-communicatie zijn angst voor de tandartsboor verliest.’ Dentist X-factor neemt ook de interne communicatie in de tandartsenpraktijk zelf onder de loep. Digitaal communicatiestrateeg Erik Jan Koedijk verduidelijkt: ‘De tandarts van vandaag de dag is een ondernemer, een MKB-er, met soms wel twintig man personeel in dienst. Dat vergt ook betere onderlinge communicatie, bijvoorbeeld bij functioneringsgesprekken. Dat heeft ie nooit geleerd. Daar kijkt men tegenop.’
Tandartsen zijn opgeleid als specialisten. Maar niet als communicators. Één ontevreden patiënt, en je staat tegenwoordig direct op het internet. Daar zorgt de moderne, mondige patiënt wel voor. Google zet in zijn zoekfuncties momenteel stevig in op dit soort review platforms, waardoor de keuzemogelijkheden van patiënten vergroten. Daar krijgen de tandartsen dan zelf kiespijn van. ‘De patiënten zijn bang voor de tandarts. En de tandarts op zijn beurt is weer bang voor de kritiek van patiënten op social media,’ observeert Koedijk. Het brengt de Amerikaanse claimcultuur angstvallig dichterbij.
Dat patiënten ook bereid zijn om positief nieuws te delen, blijkt een eye opener van jewelste te zijn. Maar daar moeten ze dan wel een handje bij geholpen worden. Door wie? Door hun tandarts! Laat de communicatie met patiënten nu net vaak die ene behandeling zijn die niet in het behandelpakket zit. Dat is een van de gaten in de ‘kiesmarkt’ waar Dentist X-factor op inspeelt. De sector worstelt echt met social media. Daar ligt hun expertise niet. Dentist X-factor gaat in een eendaagse workshop de sector er op trainen om beter te communiceren met hun patiënten en om beter over te komen.
De drie achter Dentist X-factor hebben een grote ervaring opgedaan met onder andere trainingen van retailers en gemeenteambtenaren, die het contact en communicatie met hun klanten sterk zagen verbeteren. Het in de workshop opgedane – niet theoretisch, maar praktisch toepasbaar – wordt doorgaans direct de volgende dag al geïmplementeerd. Tandartsen die de workshop volgen, krijgen daarvoor zes scholingspunten van KRT, het Kwaliteitsregister Tandartsen. Alleen tandartsen die hun vak bijhouden door bijscholing komen in aanmerking voor deze invloedrijke beoordeling.
De training is innovatief, laagdrempelig én vooral ook heel erg fun. Zo wordt de kennis snel opgenomen. Henkjan Smits vat het bondig samen: ‘Eigenlijk doet een tandarts veel optredens per dag en heeft een enorm vast publiek. Maar de beste tandarts is niet altijd degene die het best zijn “instrumenten” bespeelt. Net als bij artiesten gaat het om authentieke connectie met je publiek of patiënten. Daar is meer voor nodig dan vakkennis en communicatie skills alleen. Dáár is de Dentist X-Factor voor.’

Geplaatst op 24.11.2015

Rode Neuzen Dag in rhizo

1 op de 5 Vlaamse jongeren kampt met psychische problemen, dikwijls met zware gevolgen. Daarom organiseren VTM, Q-music en Belfius de eerste Rode Neuzen Dag. Samen met jou en heel Vlaanderenwil men geld inzamelen voor een betere opvang van jongeren met psychische problemen.
Tienduizenden jongeren vinden of krijgen immers nog niet de zorg die ze nodig hebben. Hoog tijd om daar samen verandering in te brengen.
Rode Neuzen Dag wil het taboe doorbreken en via humor de problematiek bespreekbaar maken. Hoogtepunt van de actie wordt zaterdag 5 december. Op die dag is er de grote slotshow met heel wat acteurs, comedians en artiesten in een ongeziene humormarathon op radio en televisie.
De leerlingen van 5 en 6HT zetten alvast hun beste neusje voor!

Geplaatst op 24.11.2015

Saint-Gobain België schenkt 25.000 euro en speelgoed aan SOS Kinderdorpen

Op 20 november, de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, luidde de groep Saint-Gobain België haar 350ste verjaardagsfeestjaar uit met een sociale actie ten voordele van SOS Kinderdorpen die helemaal in lijn lag met haar pijler ‘een thuis voor iedereen’.

In het kader van 350 jaar Saint-Gobain sloot Saint-Gobain België (GYPROC, ISOVER, SAINT-GOBAIN GLASS, GLASSOLUTIONS en WEBER) zijn feestjaar af met een sociale actie ten voordele van SOS Kinderdorpen.

SOS Kinderdorpen is een internationale organisatie die in meer dan 130 landen projecten leidt voor kinderen in een kwetsbare gezins- of maatschappelijke situatie. Ook in België organiseert SOS Kinderdorpen een aantal projecten voor kinderen en jongeren uit een kansarme omgeving of in een moeilijke gezinssituatie. Centraal staat de doelstelling om kinderen een omgeving te bieden waar ze veilig kunnen opgroeien.

Deze doelstelling ligt helemaal in lijn met één van de mission statements van de groep: ‘een thuis voor iedereen.’ Als groep engageert Saint-Gobain zich namelijk om een woning voor iedereen mogelijk te maken door materialen te ontwikkelen, aangepast aan lokale markten en behoeften. Via de in 2008 opgerichte stichting ‘Fondation Saint-Gobain Initiatives’ bijvoorbeeld creëert het bedrijf beroepskansen voor jongeren en ondersteunt en stimuleert het sociale woon- en energiezorgprojecten.

De voorbije jaren steunde Saint-Gobain al verschillende projecten van SOS Kinderdorpen, o.m. via de Music For Life-actie en via het leveren van de isolatie- en luchtdichtingsmaterialen voor de renovatie van een woning voor gezinsbegeleiding. Dit jaar zamelde het personeel van de 5 bedrijven die deel uitmaken van de Saint-Gobain-groep (speelgoed in voor de kinderen die door SOS Kinderdorpen worden begeleid. Bovendien schonk elk bedrijf een som van 5.000 euro aan de organisatie. De cheque van in totaal 25.000 euro werd overhandigd op 20 november, niet toevallig de Internationale Dag van de Rechten van het Kind. De overhandiging ging door in een project van SOS Kinderdorpen in Bande (Marche en Famenne).

Over Saint-Gobain
In 2015 viert Saint-Gobain haar 350-jarig bestaan. 350 redenen om te geloven in de toekomst. Met haar ervaring en haar drang om permanent te innoveren ontwikkelt, produceert en verdeelt Saint-Gobain, wereldleider in habitat, hoogperformante bouw- en isolatiematerialen en biedt het bedrijf innovatieve oplossingen voor de uitdagingen op het vlak van groei, energie en milieubescherming. Met een omzet van 42 miljard euro in 2013, is Saint-Gobain actief in 64 landen met meer dan 180.000 medewerkers. WEBER, SAINT-GOBAIN GLASS, GLASSOLUTIONS, ISOVER en GYPROC behoren tot de Saint-Gobain-groep.

Over SOS Kinderdorpen
SOS Kinderdorpen zet zich al meer dan 65 jaar in om kwetsbare kinderen een thuis en een toekomst te bezorgen. Dat doen ze in 134 landen wereldwijd. SOS Kinderdorpen België bouwt partnerships uit met de projecten die ze steunen. Het gaat dus om meer dan enkel het financieren ervan. Om dat te kunnen, verdiepen ze zich in de situatie van het betreffende land, zitten ze met de betrokkenen rond de tafel en bekijken ze hoe ze samen best de zaken aanpakken. Ook bepaalde bedrijven bieden regelmatig hun expertise aan om de projecten te versterken. Echte partnerschappen dus. Het zijn de lokale mensen die het project uitvoeren, maar SOS Kinderdorpen blijft wel mede verantwoordelijk voor de inhoudelijke sturing, tot het project afgesloten kan worden of tot de lokale partner autonoom verder kan.

Geplaatst op 24.11.2015

Verschillende medailles voor Vaste Vuist Lauwe op Belgium Open Trampoline

Zes competitiegymnasten maxitrampoline van Vaste Vuist Lauwe bereikten na selectiewedstrijden de finale van de Belgium Open Trampoline, een wedstrijdreeks per kalenderjaar over de federaties heen. Vijf van hen kwamen met eremetaal naar huis.
Bij de lagereschoolgymnasten veroverde Marthe Buls (11) verrassend de bronzen medaille. Dit was boven de verwachting want de concurrentie was ijzersterk. In dezelfde categorie werd Silke Lavaert (11) zesde. Tweelingzus Jitske Lavaert (11) behaalde tevens brons in een categorie hoger, de hoogste moeilijkheidscategorie voor lagereschoolgymnasten onder het A-niveau.
Bij de middelbare scholieren behaalde Kayla Vinquier (13) het zilver in haar categorie. Een categorie hoger ging het zilver voor de meisjes en dat voor de jongens beide naar Lauwe. Ornella Silva (13) en Lieuwe Maes (13) mochten samen glunderen op het podium. 

Foto: Deelnemers Vaste Vuist Lauwe aan de finale Belgium Open Trampoline met vlnr Kayla Vinquier, Lieuwe Maes, Silke Lavaert, Marthe Buls, Jitske Lavaert en Ornella Silva.

Auteur: Dries Defossez

Geplaatst op 23.11.2015

Belle époque zomerrally en expo

Van 1 mei tot 31 oktober was het Belle Epoque Centrum de uitvalsbasis voor een wandelrally die het stadsbestuur samen met de Gezinssportfederatie organiseerde. Tijdens dezelfde periode liep in het centrum ook de tijdelijke expo Sport en spel in de belle époque.
De winnaars van de wandelzoektocht werden vorig weekend in Blankenberge uitgenodigd om hun prijzen in ontvangst te nemen. Terzelfder tijd werden de bezoekerscijfers van de zomerexpo bekend gemaakt door Schepen van Toerisme, Philip Konings.
Het aantal bezoekers voor de zomerexpo klokte af op exact 6105. De tentoonstelling droeg, samen met de expo RaveelXL in het CC Casino, in belangrijke mate bij tot de profilering van Blankenberge als een badplaats waar je naast het populaire aanbod ook kunst en erfgoed kan ontdekken. Een aantal unieke stukken uit de expo blijft trouwens permanent in het centrum tentoongesteld.
De wandelzoektocht nam de deelnemers op sleeptouw doorheen het rijke vissersverleden van de stad en langsheen de vele mooie belle-époquegevels die in Blankenberge te bewonderen zijn. Een deel van de vragen kon in het Belle Epoque Centrum worden opgelost. Voor de overige vragen moest men op zoek in de stad. Iedereen kon deelnemen, maar de zoektocht richtte zich vooral op gezinnen met kinderen.
Van alle deelnemers konden uiteindelijk acht volwassenen en zestien kinderen alle vragen correct beantwoorden. Ze kregen hun prijzen overhandigd door burgemeester Patrick De Klerck, sportschepen Katrien Van Ryssel en GSF-verantwoordelijke Eric De Wasch. 

Info:
Belle Epoque Centrum Blankenberge, Elisabethstraat 24 - 050 42 87 41 – belle.epoque@blankenberge.be – www.belle.epoque.blankenberge.be

Geplaatst op 23.11.2015

Kom studeren in de bib

Schepen van Cultuur Philip Konings: “De bibliotheek is meer dan een ruimte waar je materialen kan ontlenen. Het is ook een stille studieplek. Voor wie samen met anderen wil studeren, past de bibliotheek haar openingsuren aan tijdens elke examenperiode. Van 7 december 2015 tot 30 januari 2016 kan je van 8.30 uur tot sluitingstijd doorlopend komen blokken in de bib.”
Bibliothecaris Christine De Prest: “Wanneer de examens er aankomen, merken we dat veel studenten hun weg vinden naar de rustige plekjes in onze bib. Met deze extra service willen we de studenten een hart onder de riem steken. Goed om weten is dat ons wifinetwerk gratis beschikbaar is.” 

Praktisch:
ma, di en do: 8.30-18 uur | wo en vr: 8.30-19 uur | za: 10-13 uur
Opgelet: de bib is een hele dag gesloten op 25 en 26 december en op 1 en 2 januari. Op 24 en 31 december is de bibliotheek gesloten in de namiddag. 

Info:
Bibliotheek Blankenberge – Onderwijsstraat 17 - 050 41 59 78 – blankenberge@bibliotheek.be

Geplaatst op 23.11.2015

De Sint op bezoek in de bib

Sinterklaas en Zwarte Piet vonden hun bezoek vorig jaar heel leuk. Dit jaar keren ze terug om de bezoekertjes weer in de watten te leggen.
Schepen van Cultuur Philip Konings: “Kom op zaterdag 5 december 2015, tussen 10 en 12 uur, zeker eens langs in de Kleine bib met jouw (b)engel. Wie leest, krijgt lekkers. De leerlingen van de Muziekacademie brengen samen met hun leerkracht een vioolconcert voor Sint en Piet en alle brave kinderen.” 

Info:
Bibliotheek Blankenberge – Onderwijsstraat 17 - 050 41 59 78 – blankenberge@bibliotheek.be

Geplaatst op 23.11.2015

Symfonisch Orkest VUB te gast in Blankenberge

Het Symfonisch Orkest van de Vrije Universiteit Brussel stelt een concert voor met een prachtig en gevarieerd muziekprogramma! Naast een bekend klassiek openingswerk en een zeer uniek solowerk voor oed (Marokkaanse luit), brengen onze muzikanten ook meer hedendaagse muziekstukken waar u ongetwijfeld van zal genieten. 

Het concert gaat door op zondag 29 november om 14u30 in CC Casino Blankenberge. 

Op het programma:
• Zwanenmeer Suite - Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
• Suite Andalouse pour Oud et Orchestre - Marcel Khalifé,
  solist: Adil Benhsain (oed)
• Quick March: Sea Songs - Vaughan Williams
• The Ocean Age - Guy Cuyvers
• Soundpainting - Thompson
• The Winds of Poseidon - Robert W. Smith
• Music from Frozen - Anderson-Lopez
• Russian Sailors Dance - Reinhold Glière

Geplaatst op 22.11.2015
3378 artikelspagina's: 1 ... 255 256 257 258 259 <<< 260 >>> 261 262 263 264 265 ... 338