Onafhankelijke digitale krant voor Zuid-West-Vlaanderen

Zoeken

Uw reclame op deze site
voor slechts 0,70 per dag
Alle info: klik hier

Welkom

Gratis plaatsen wij uw foto('s) op deze site met de daarbijhorende tekst,voor verenigingen, sportclubs, diverse bijeenkomsten, familie gebeurtenissen, optredens, stads activiteiten enz...

Iedereen kan ook zelf één of meerdere foto's in hoge resolutie met een daarbij horende tekst van zijn of haar vereniging sportclub enz... zoals hierboven vermeld opsturen naar : zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com.

Contact Redactie verantwoordelijke Bernard Decock GSM - 0495 254 547
Voor een verslaggeving + foto bijdrage : Ives Devos - 0495 164 930

Hawaifuif

Op 10 maart is het weer zo ver: HAWAIFUIF!

De jaarlijkse fuif voor mensen met een beperking en hun vrienden, georganiseerd door de jongerenwerking van KVG Beveren-Leie, Desselgem, Ooigem, is dit jaar toe aan zijn vierde editie. Tickets zijn te krijgen bij frituur ’t frietbakkerke te Desselgem of via nelec75@gmail.com of 0471/400 461.
Wij tellen reeds de dagen af richting deze prachtige avond vol vriendschap, muziek en dans! Hopelijk jij ook?!

Praktisch:
Zaterdag 10 maart 2018 vanaf 19.00 u in OC de Coorenaar Desselgem.

FVW / Foto FVW
 

Geplaatst op 15.02.2018

Startavond Toerisme Zonnebeke

Op de ‘Startavond Toerisme Zonnebeke 2018’ werden de plannen voor dit jaar vanuit de Dienst voor Toerisme, alsook de herdenkingen in het kader van 100 jaar Groote Oorlog, voorgesteld.

Op het menu staan tal van evenementen, met het kasteeldomein als rode draad binnen de verhaallijn. Nadruk op natuur, beleving en families. De Dienst voor Toerisme Zonnebeke focust de laatste jaren heel sterk op fietsen en wandelen. Er werden de voorbije jaren zes eigen wandellussen gecreëerd en dit jaar worden hieraan nog vier extra lussen toegevoegd. Zo ontstaat er binnen de gemeente een eigen wandellussennetwerk. Vanaf april tot en met oktober organiseert de Dienst voor Toerisme Zonnebeke maandelijks een gegidste wandeling onder de noemer ‘Zonnebeke gegidst’. Deze bevatten telkens een onderdeel van de verschillende bewegwijzerde lussen.
Naar aanleiding van de 5e editie van het ‘Weekend van het Volkscafé’ (organisatie vanuit Westtoer) wordt de fotowandelzoektocht ‘Zonnebeke 2018, Kasteelpark en omgeving anders bekeken’ gelanceerd. Foto’s met pijlen wijzen de deelnemers de weg in het prachtige kasteeldomein, langs de oude spoorweg en door het centrum van de gemeente. Langs het parcours liggen drie cafés die deelnemen aan het weekend en zeker een bezoekje waard zijn. De zoektocht is vanaf 14 april verkrijgbaar bij de Dienst voor Toerisme Zonnebeke en lokale horecazaken. De wedstrijd loopt tot half september.

De fotofietszoektocht ‘Westhoek zomer 2018’ wordt samen met Westtoer en de Diensten voor Toerisme Ieper, Langemark-Poelkapelle en Wervik georganiseerd. Het wordt een lus van iets meer dan 60 kilometer over het fietsknooppuntennetwerk Westhoek, waarbij de deelnemers op een aangename manier de mooiste plekken van de regio kunnen ontdekken. Een deelnameformulier zal vanaf 1 juni tot en met 30 september verkrijgbaar zijn bij de organiserende Diensten voor Toerisme.

De ‘Dag van het Park’ op 27 mei legt de focus op natuurbeleving in het Zonnebeekse kasteeldomeinen biedt een gevarieerd programma voor de kleine en grote natuur- en sportliefhebber. Kortweg een dagje om te genieten van een prachtige omgeving, waar leuke activiteiten en een gezellig terrasje op je zitten te wachten. Dit evenement wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met de Dienst Welzijn. We starten om 06.00 u met een dauwwandeling en sluiten af met de eerste filmvoorstelling van ‘Film in het Park’.
De Dienst voor Toerisme Zonnebeke programmeert, van eind mei tot begin september, zes voorstellingen van ‘Film in het Park’ in het kasteeldomein. Hierbij wordt telkens een film, van 6+ tot 16+, afgespeeld op een groot scherm binnen een prachtige natuursetting.

100 jaar Groote Oorlog
 
In 2018 staan herdenkingen gepland in april, september en november. Op 21 april opent de tijdelijke tentoonstelling ‘1918 – het laatste oorlogsjaar’. Deze tentoonstelling loopt tot en met 15 november  en kadert in het project ‘1918 – the Final Offensive’. Op 19 april vindt de poëzieavond ‘IJzer 2018’ plaats op het kasteeldomein en op 25 april is er de jaarlijkse ANZAC Day herdenking.
September staat in het teken van 100 jaar bevrijding met de dubbelplechtigheid in Houthulst en Passendale op vrijdag 28 september. Aansluitend organiseert het Memorial Museum Passchendaele 1917 het Museumweekend met Living History. Heel wat historische figuranten zullen tijdens het weekend van 29 en 30 september op het kasteeldomein verblijven. Daarnaast focust het museum dit jaar sterk op het bevrijdingsgevoel van 1918 met verschillende workshops en activiteiten.
Op 10 november gaat opnieuw de Passchendaele Ceremony met fakkeltocht door, gevolgd door het concert ‘Distortion, A Hymn to Liberty’. In het kader van ‘100 jaar Wapenstilstand’ brengen Jef Neve, Dirk Brossé en Frederik Sioen dit concert in het kasteeldomein van Zonnebeke.

Horizon 2025

In de toren van de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Zonnebeke wordt in 2018 de tentoonstelling ‘Getekend Landschap’ ingericht. Deze tentoonstelling kadert in het ruimere project ‘HORIZON 2025’, een gesubsidieerd project onder impuls van Westtoer en de provincie West-Vlaanderen.
Het tentoonstellingsconcept gaat uit van het landschap als palimpsest. Dit is het dure perkament dat in vroegere tijden werd afgeschraapt om het opnieuw te beschrijven maar toch sporen naliet van oudere teksten. Net als bij de palimpsest wordt bij de vorming van het landschap denkbeeldige lagen over elkaar gelegd.
Vier tijdsperiodes die belangrijk waren voor de vorming van het landschap worden in de kerktoren uitgelicht, waarna de bezoeker op de bovenverdieping het resultaat van die eeuwenlange evolutie kan aanschouwen: een wijds zicht over de zuidelijke Westhoek. De opening wordt voorzien in het voorjaar 2019.

FVW 
 

Geplaatst op 15.02.2018

Herdenkingsplechtigheid op Buttes New British Cemetery

Herdenkingsplechtigheid op Buttes New British Cemetery voor Nieuw Zeelander, P.J. Jory, die tijdens het gevecht sneuvelde op Valentijnsdag 1918,exact 100 jaar geleden, in aanwezigheid van de Nieuw-Zeelandse minister van Defensie Hon Ron Mark. Ook provinciecommandant Christophe Onraet en Commissaris-generaal voor de herdenking van de Eerste Wereldoorlog, Paul Breyne woonden de herdenkingsplechtigheid bij.

FVW / Foto FVW

Geplaatst op 15.02.2018

Vlaams Belang Kortrijk voerde op valentijnsdag een gesmaakte actie aan het station van Kortrijk.

Vlaams Belang vindt dat er steeds meer bespaard wordt op kap van de gepensioneerden, de zwakkeren en de hulpbehoevenden, terwijl er geen maat staat op de oplopende immigratiekosten. Het mes snijdt zo diep dat de pensioenen in ons land 40 procent lager liggen dan in de buurlanden, het aantal senioren dat de rusthuisfactuur niet meer kan betalen met een derde is gestegen en 1 op 7 landgenoten in armoede leeft. Daarom startte Vlaams Belang vanaf Sint-Valentijn een grote campagne om de sociale eisen kracht bij te zetten. Naast een sterke aanwezigheid op sociale media, worden ook 100.000 zakjes snoep uitgedeeld doorheen Vlaanderen, zo ook in Kortrijk.
“Met het geld dat we vandaag uitgeven aan immigratie kunnen we de pensioenen met 150 euro doen stijgen, de rusthuisfactuur plafonneren op 1.200 euro en de tarieven voor kinderopvang met 30 procent doen dalen”, dat zei Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken op de persvoorstelling van de campagne.
 


 
Voor de redactie en fotografie  : Bernard Decock - Bron  : Wouter Vermeersch -Vlaams Belang  /  Regio Kortrijk

Geplaatst op 15.02.2018

Transfo in volle transformatie

De Transfo-site in Zwevegem is momenteel in volle transformatie. Volgens het principe van behoud door ontwikkeling zijn er acht grote projecten gepland of in uitvoering.

Maar liefst 23 internationale experts uit 8 Europese landen kwamen op dinsdag 13 februari 2018 hun inzichten en bevindingen rond de herontwikkeling van Transfo delen.

Behoud door ontwikkeling
Het principe “behoud door ontwikkeling” vertrekt van twee uitgangspunten: sites met een hoge erfgoedwaarde moeten bewaard worden en de sleutel daartoe is een doordacht ontwikkelingsplan. Door het feit dat de ruimte in onze dichtbevolkte regio stilaan maar zeker opgeraakt, krijgt erfgoedbeheer ook een belangrijke rol als hefboom voor ruimtelijke planning.
Samen met de gemeente Zwevegem en de provincie West-Vlaanderen past intercommunale Leiedal dit principe toe op Transfo. Schepen Johan Rollez van Zwevegem bevestigt: “Dankzij de goede samenwerking tussen de verschillende partners kunnen we Transfo opwaarderen tot een regionale aantrekkingspool met behoud van het unieke erfgoedkarakter van deze oude elektriciteitscentrale”.

Acht belangrijke ontwikkelingen
De samenwerking tussen de gemeente Zwevegem, intercommunale Leiedal en de provincie West-Vlaanderen loopt gesmeerd. De dynamiek tussen de verschillende partners van de vzw Transfo zorgt ervoor dat acht belangrijke transformaties in uitvoering zijn of op korte termijn in uitvoering gaan:
Het ketelgebouw krijgt een architecturale en beschermende schil van glas en staal, een project van de gemeente met de steun van de Vlaamse overheid;
2. De gemeente renoveert eveneens de gevel van het Nieuw Transfogebouw, ook hier met de steun van de Vlaamse Overheid;
3. Leiedal richt het Nieuw Transfogebouw in als 1.500 m² ruimte voor ondernemers;
4. De bovenverdieping van het mechaniekersgebouw krijgt dankzij de provincie West-Vlaanderen voorzieningen voor de avontuurlijke recreatie: douches, kleedruimtes en leslokalen;
5. Met financiële steun van de provincie West-Vlaanderen realiseren Leiedal en de gemeente een met zonnepanelen overdekte parkeerzone, inclusief laadpalen voor elektrische voertuigen;
6. Ook met de steun van de provincie transformeert de gemeente de watertoren in een uitkijktoren van 37 meter hoog met een spectaculair zicht op Zwevegem en het landschap langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk.
7. Sociale huisvestingsmaatschappij Eigen Haard en private ontwikkelaar Mevaco starten dit jaar met de realisatie van 70 nieuwe woningen op de site. Mevaco legt tussen de woningen en binnenplein ook een mooi park aan.
8. De gemeente investeert in de verdere ontwikkeling van Transfo als brede ontmoetingsplaats, zoals de inrichting van een speeltuin en de optimalisatie van de Pompenzaal als receptie- en conferentieruimte.
Een trotse burgemeester Marc Doutreluingne getuigt: “Deze transformaties zijn enkele volgende stappen in een lange reeks van inspanningen. Ze maken van Transfo een echte ontmoetingsplaats, in de eerste plaats voor de Zwevegemnaren zelf, maar evenzeer voor een veel breder publiek. Transfo wordt steeds meer een uniek regionaal knooppunt waar recreatie, toerisme, erfgoed, ondernemen, educatie en duurzaamheid elkaar versterken.”

Internationale expertise
Intercommunale Leiedal is partner in het Europese URBACT-netwerk INT-HERIT. Alle partners in dit netwerk, doorgaans kleine tot middelgrote steden en gemeenten, hebben ruime ervaring in het beheer van grote erfgoedsites binnen hun eigen territorium. Bedoeling van het netwerk is om hun ervaringen met elkaar te delen.
Op dinsdag 13 februari brachten de partners uit het netwerk een bezoek aan Transfo met de bedoeling samen na te denken over een verbeterde beheerstructuur en manieren waarop het verhaal van Transfo nog beter uit de verf kan komen. De experten komen uit Dodoni (Griekenland), Sigulda (Letland), Armagh City, Banbridge en Craigavon Borough Council (Noord-Ierland), Cahors (Frankrijk), Espinho (Portugal), Mantua (Italië), Baena (Spanje) en Alba Iulia (Roemenië).
Stijn Vannieuwenborg van Leiedal vult aan: “Alle partners wisselen ervaringen, goede praktijken en valkuilen uit op het vlak van erfgoedbeheer en de ontwikkeling van erfgoedsites. Allen zijn ze bezig om bestaande sites met nieuwe functies intensiever of efficiënter te benutten. We kijken uit naar hun inzichten en hopen dat ook zij op Transfo goede ideeën kunnen oppikken en meenemen naar huis.”

Debat 14 februari
Op woensdag 14 februari gaan diverse experts in debat over hedendaagse herbestemmingen voor erfgoedsites en hoe die kunnen bijdragen aan het behoud ervan.

FVW / Foto FVW
 

Geplaatst op 14.02.2018

Nieuw bestuur Winkelen in Waregem

Met meer dan 38 000 inwoners en heel wat (handels)zaken heeft Waregem veel potentieel. Winkelen in Waregem steekt dan ook een tandje bij met een dynamisch nieuw bestuur, fris nieuw logo, stevig commercieel plan en een gemotiveerde city coach.

Winkelen in Waregem heeft een nieuw dynamisch bestuur dat het commercieel strategisch plan maximaal wil ondersteunen. Deze handelaars maken deel uit van het bestuur:
Voorzitter: Hans Maddelein (Pearle Opticiens)
Pand: Jan Huys (Caroline) & Jurgen Vanthuyne (Cappuccino)
Stormestraat: Justine Vanryckeghem (Athena & Kids en Athena Mini)  & Stephanie Westyn (Terre Bleue)
Stationsstraat: Chantal Brouckaert (Franco-Belge) & Marleen Deconinck (Plasman)
Holstraat:  Dominique Demesmaeker (By Getty )
Zuidboulevard: Laure Van den Broeke (Skinnovation) & Dieter Degryse (Pizz’Arti)
Markt: Annick Geselle (Gutmann) & Alexander Leroy (Markt 28)
Nieuw logo, nieuwe vlaggen
Winkelen in Waregem heeft ook een frisse nieuwe look. Met een sterk merk, willen ze het centrum van Waregem op een onderscheidende manier profileren. Dat gaat gepaard met een gloednieuw logo en kleurrijke middenstraatvlaggen in de winkelstraten.

City coach

Sinds december 2017 heeft het autonoom gemeentebedrijf WAGSO Adeline Bekaert aangesteld als city coach. De aanstelling van een city coach was meteen het eerste actiepunt uit het commercieel strategisch plan dat door het stadsbestuur goedgekeurd werd in november 2017. Een city coach is in eerste instantie een bemiddelaar tussen de verschillende handelaars, private eigenaars, belangenverengingen, het stadsbestuur en WAGSO.
Verder bestaat haar taak er onder andere in om dit jaar een marketing- en publiciteitsplan op te maken voor het kernwinkelgebied en de handelaars meer te betrekken. Andere acties die zij op korte en middellange termijn onderneemt zijn het ontwikkelen van een digitaal platform voor de handelaars, een kwaliteitscontrole van leegstaande handelspanden en focus op beleving en een kind- en familievriendelijke aanpak.

FVW / Bron: Stad Waregem
 

Geplaatst op 14.02.2018

Stück 3751. Omdat we het nooit mogen vergeten…!

WO II. De Duitsers bezetten België. Paul Debruyne, 18, komt in opstand en plakt samen met enkele vrienden pamfletten tegen de aanwezigheid van de Duitsers. Hij wordt gearresteerd.

Paul weigert de namen van zijn vrienden te verraden en wordt naar het Fort van Breendonk gebracht. Paul De Bruyne kan de oorlog niet vergeten. Niet enkel om de vreselijke herinneringen, maar ook omdat zijn leven er gans anders zou uitgezien hebben. Hij vertelt eindelijk zijn verhaal aan zijn moeder.
Deze voorstelling werd gecreëerd aan de hand van getuigenissen van mensen die Breendonk hebben overleefd. Allen vertellen ze over het onmenselijk bestaan. Willekeur, foltering, honger en dood lagen dagelijks op de loer. Uit al die getuigenissen werd 1 verhaal gedistilleerd. Namelijk dat van Paul De Bruyne.
Stück 3571 is in de eerste plaats het verhaal over het leven in een concentratiekamp. Breendonk was dan wel geen echt concentratiekamp zoals Buchenwald of Dachau, maar een doorgangskamp. Maar het leven in het Fort van Breendonk was vergelijkbaar met dat in een concentratiekamp en dus even dodelijk.
Stück 3571 gaat over de wreedheid van mensen tegenover elkaar. Hoe gruwelijk oorlog wel is, mag nooit vergeten worden. Want zij die het nooit hebben meegemaakt kunnen de impact ervan op het maatschappelijke en persoonlijke leven amper inschatten. Zij die het wel hebben meegemaakt kunnen het nooit vergeten.

Dit educatief theater wordt gebracht in het GC Ter Linde, Tuinwijk Geluwe op zaterdag 24 februari om 20.00 uur en is een organisatie van de Gezinsbond Geluwe in samenwerking met de Vriendenkring van Flossenbürg-afdeling Geluwe. Kaarten in voorverkoop bij alle bestuursleden of in café ’t Zwijntje, Beselarestraat Geluwe of via e-mail: yves.durnez@telenet.be
VVK tot 18j €8, leden Gezinsbond of Vriendenkring van Flossenbürg €10, niet-leden €12, ADD €14.

FVW / Bron: Vriendenkring van Flossenbürg
 

Geplaatst op 14.02.2018

Spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort - De Frontzate 1868-2018

Nieuwpoort heeft als voormalige frontstad een indrukwekkende oorlogsgeschiedenis. De onderwaterzetting van de IJzervlakte en de militaire operaties tijdens Wereldoorlog I behoren tot Nieuwpoorts oorlogserfgoed.

"Het oorlogsverleden van onze regio laat veel mensen niet onberoerd en is uitgegroeid tot een belangrijk cultuurtoeristisch product. Het stadsbestuur is verheugd dat op initiatief van de Vriendenkring van de Spoorwegweerstand en met de medewerking van het Koninklijk Verbond Veteranen en Sympathisanten van Koning Albert I-sectie Nieuwpoort een herdenkingsbord wordt opgedragen aan de overleden spoorwegarbeiders en de leden van het Treinregiment. Het bord verwijst tevens naar het eerste stationsgebouw van Nieuwpoort dat tijdens WO I vernield werd.

De fototentoonstelling over de spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort-De Frontzate 1868-2018 is een boeiende expositie die heel wat inwoners en bezoekers zal weten te boeien." Aldus burgemeester Geert Vanden Broucke
"Het waren Mevr. Godelieve Vieren en Mevr. Odila Vansteenkistede die de aanleiding waren voor dit herdenkingsbord. Zij waren het immers die de WEFIS-Studie nr. 65 uit 1993, nl. “De Spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort en haar postmerken” van Renaat Dusauchoit, enerzijds in hun bezit hadden en anderzijds er het belang van inzagen." Zegt Gunthetr Vael, voorzitter van de Vriendenkring van de Spoorwegweerstand.
Op zijn initiatief werd op vrijdag 9 februari een herdenkingsbord opgedragen aan de overleden spoorwegarbeiders en de leden van het Treinregiment. Het bord verwijst tevens naar het eerste stationsgebouw van Nieuwpoort dat tijdens WO I vernield werd.
Op 31 mei 1863 stemde het parlement een wet waarbij de regering toestemming kreeg een concessie te verlenen voor de aanleg van twee spoorwegen :
1. Kortrijk-Denderleeuw via Oudenaarde en Zottegem.
2. Geraardsbergen-Nieuwpoort via Waregem, Ingelmunster en Roeselare.
Diverse omstandigheden waren oorzaak dat de lijn Geraardsbergen-Nieuwpoort slechts gedeeltelijk zou worden gerealiseerd. Waarop Isidoor NEELEMANS zich wel vastbeet was het traject Diksmuide-Nieuwpoort (een onderdeel van de geplande lijn Geraardsbergen-Nieuwpoort), met name een vertakking van de bestaande spoorlijn Lichtervelde-Veurne.

15 km dubbelspoor dat “enkel” bleef
Dat de eerste concessionaris het nogal hoog en breed moet gezien hebben mag blijken uit het feit dat de onteigeningen werden verricht in functie van een dubbelspoor. De onteigeningen betroffen gronden gelegen tussen Kaaskerke en Nieuwpoort, vermits het traject Diksmuide-Kaaskerke reeds in april 1858 in gebruik was als onderdeel van de spoorlijn Lichtervelde-Veurne. Het ontwerp van een dubbelspoor werd evenwel nooit gerealiseerd. Het bleef dus bij een enkelspoor waardoor het teveel aan onteigende gronden naderhand aan de aanpalende landbouwers werd verpacht, dit mits een jaarlijkse vergoeding.

De aanleg van de spoorlijn
Volgens de door Renaat Dusauchoit geraadpleegde bronnen verliepen zowel de onteigeningen, de aanleg van de spoorweg als de bouw van de stationsgebouwen (Pervijze en Nieuwpoort) zonder noemenswaardige moeilijkheden. In oktober 1866 werd aangevangen met het leggen van de spoorweg naar Nieuwpoort. Daar de spoorweg vooral in de polderstreek was, moest er een hoge dijk aangelegd worden voor het plaatsen van sporen. Deze dijk zou van pas komen in 1914 om de vooruitgang van het Duitse leger te stuiten.
De totale lengte van Diksmuide-Nieuwpoort bedroeg, in precieze cijfers 14.960 meter. Met Diksmuide als beginstation en Nieuwpoort als eindpunt was er bij de opening van de lijn slechts één stopplaats nl. Pervijze (km 5). Kort nadien werd Ramskapelle de tweede stopplaats (km 13).

Het station
Het eerste eindstation van de spoorlijn was uiteraard Nieuwpoort. Het was gelegen aan de huidige Astridlaan even ten zuiden van het Leopold II Park. Het ontwerp van het station, opgemaakt door de Soc. Belge de Chemins de fer, werd bij M.B. van 8 maart 1867 goedgekeurd. Nog dezelfde maand nl. op 31 maart 1867 werd het plan goedgekeurd voor een stalpaats voor de locomotieven. Op 16 april 1867 volgde een nieuw M.B. waarbij het ontwerp van een gebouw voor ontvangsten (reizigerslokaal) werd goedgekeurd. Hierin was tevens het aanbrengen van een luifel (kant spoorweg) voorzien. Ten slotte volgde er op 31 mei 1867 een M.B. waarbij het ontwerp werd goedgekeurd voor de bouw van een goederenloods. De eerste steen van het station werd gelegd op 23 mei 1867. Op 31 januari 1868 verleende een Ministerieel Besluit de toelating tot exploitatie van de lijn.

De inhuldiging
Alle ontworpen plannen (station, stalplaats en goederenloods) waren klaar toen de spoorlijn officieel werd geopend. Hoewel de allereerste trein (een vuurduvel) reeds bij wijze van proef op 29 oktober 1867 het in aanbouw zijnde station was binnengereden, vond de officiële inhuldiging plaats toen de eerste trein aankwam op zondag 9 februari 1868.

Benaming
Het station droeg bij aanvang de naam “NIEUPORT”. In 1880, het jaar waarin het station van Nieuwpoort-Bad werd geopend, werd de benaming gewijzigd in “NIEUPORT-VILLE” ten einde alle verwarring te voorkomen met het nieuwe station in Nieuwpoort-Bad. Sinds 1910 is de Franstalige benaming van het station vervangen door een Nederlandstalige benaming “NIEUWPOORT STAD”.
Spoorlijn wordt frontlijn
Dat de spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort een niet onbelangrijke rol heeft vervuld tijdens de Eerste Wereldoorlog vindt men niet terug in de geschiedenisboeken die de schoolgaanden onder de ogen krijgen gestopt. Hiervoor moet men te rade gaan bij meer gespecialiseerde werken, waaruit we dan ook onderstaande gegevens hebben geput. Ten einde deze rol te kunnen inschatten is enige kennis noodzakelijk van de oorlogssituatie aan het IJzerfront in oktober 1914. In het kader van de oprukkende Duitse legers hadden Belgische troepen steunpunten ingenomen langs de rechteroever van de IJzer, meer bepaald te Lombardsijde, Mannekensvere, Schore, Keiem, Beerst en Vladslo. Dit gebeurde op 18 oktober 1914.

De vernielingen
In haar lange geschiedenis heeft Nieuwpoort vaak, vooral aan Franse belegeringen moeten weerstaan. Het grootste leed kwam echter tijdens de Eerste Wereldoorlog toen de stad vrijwel volkomen werd verwoest. Zoals elders kreeg ook het stationsgebouw ruim zijn deel in de vernielzucht. In 1915 stonden nog drie vierden van het gebouw overeind. Naarmate de oorlog vorderde verdween het gebouw bijna volledig onder de vijandelijke granaten.
Van spoorlijn tot recreatief fietspad
Na de Eerste Wereldoorlog hadden de Belgische spoorwegen een eerder terughoudende opstelling t.o.v. het herstellen van de verbinding tussen Diksmuide en Nieuwpoort. Niet alleen diende het spoor zelf volledig te worden hersteld, ook de diverse stationsgebouwen waren gehavend uit het oorlogsavontuur gekomen. Bovendien staken ook andere vervoermiddelen dreigend de kop op. Denken we maar aan de trams, de autobus en … de auto.

Ter illustratie van de teloorgang van de spoorlijn enkele data :
- 31 december 1903 : sluiting van het station Nieuport-Dique
- 1911 : sluiting van het station Nieuport-Dunes
- 18 mei 1952 : vervanging van de trein door de autobus wat betreft het reizigersverkeer
- 22 maart 1965 : KB houdende het bevel tot het opbreken van het spoor tussen Nieuwpoort-Bad en Nieuwpoort-Stad
- 1974 : de laatste goederentrein van Nieuwpoort-Stad naar Diksmuide
- 10 december 1976 : KB toelating verlenend tot het opbreken van de spoorstaven tussen Kaaskerke en Nieuwpoort-Stad
- 3 mei 1977 : opbreken van de spoorinstallaties Diksmuide -Nieuwpoort.

Voor een verlengstuk van de geschiedenis van de spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort zorgen fietsers, wandelaars en ruiters die op deze vanaf 1983 door de Provincie West-Vlaanderen opengestelde wandel- en fietsroute pendelen.

FVW / Bron: Gunther Vael
 

Geplaatst op 11.02.2018

Guldensporencomité ontvangt Karim Van Overmeire

Vlaams volksvertegenwoordiger Karim Van Overmeire stelt op dinsdag 27 februari zijn boek over de Guldensporenslag voor in het auditorium van Kortrijk 1302 (Begijnhofpark). Hij doet dit op uitnodiging van het Guldensporencomité Kortrijk.
Programma

19.30 u.: deuren open
20 u. verwelkoming, gevolgd door lezing door Karim Van Overmeire;
21 u. signeersessie

Mogelijkheid tot aankoop van het boek ter plaatse.

Meer info  :
Email: guldensporencomite@gmail.com


Voor de redactie  : Bernard Decock  - Bron  : Jorgen Deman

Geplaatst op 11.02.2018

Tijdelijke Kruispoortbrug geopend

In aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) werdt de tijdelijke Kruispoortbrug in Brugge met een officiële druk op de knop deze morgen geopend.

Daarna werd de brug ingewandeld, waarna ze open gesteld werd voor het wegverkeer. We moeten teruggaan tot 6 oktober 2016, de dag waarop de Kruispoortbrug defect raakte. De brug werd en na 1 jaar bleek dat het praktisch onmogelijk was de brug herstellen. Vorige week werd dan een tijdelijke brug geïnstalleerd, die werd deze morgen dan door Vlaams minister Ben Weyts geopend.
Er is de afgelopen maanden en weken hard gewerkt aan de tijdelijke Kruispoortbrug I over het kanaal Gent-Oostende in Brugge. Na de succesvolle installatie van afgelopen weekend is het snel gegaan. De brug beweegt intussen vlot op en neer. Ook de verschillende veiligheidstesten zijn positief verlopen.

Vlaams minister van Mobiliteit benadrukte dat het een 'tijdelijke brug' is die wordt gehuurd voor max 5 jaar en dat het niet de bedoeling is dat deze 'tijdelijke brug' hier over 25 jaar nog ligt.

FVW / Foto FVW

Geplaatst op 10.02.2018
2860 artikelspagina's: 1 2 3 <<< 4 >>> 5 6 7 8 9 10 11 ... 287