Onafhankelijke digitale krant voor Zuid-West-Vlaanderen

Zoeken

Uw reclame op deze site
voor slechts 0,70 per dag
Alle info: klik hier

Welkom

Gratis plaatsen wij uw foto('s) op deze site met de daarbijhorende tekst,voor verenigingen, sportclubs, diverse bijeenkomsten, familie gebeurtenissen, optredens, stads activiteiten enz...

Iedereen kan ook zelf één of meerdere foto's in hoge resolutie met een daarbij horende tekst van zijn of haar vereniging sportclub enz... zoals hierboven vermeld opsturen naar : zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com.

Contact Redactie & Verantwoordelijke uitgever: Bernard Decock
E-mail: zuid.west.vlaamsemedia@gmail.com
Gsm: 0495 25 45 47

Tweede keer goud voor OMER. in 2019

Op de Brussels Beer Challenge 2019 viel Brouwerij Omer Vander Ghinste (Bellegem) gisteren 2 keer in
de prijzen. Het mocht een gouden medaille in ontvangst nemen voor OMER. Traditional Blond,
alsook een “Certificate of Excellence” voor het bruine bier LeFort.

Drie dagen lang proefden 90 internationaal gereputeerde bierkenners niet minder dan
1650 bieren uit alle hoeken van de wereld. Het is dan ook een grote eer dat zij de
gouden medaille toekenden aan OMER. Traditional Blond.

Dat bier won in 2013 ook al de gouden medaille op de Brussels Beer Challenge en
mocht enkele weken geleden nog het goud in ontvangst nemen op de World Beer
Awards 2019 in Londen. Naast OMER. kreeg ook het donkere bier LeFort een
“Certificate of Excellence” in zijn categorie.

Brouwerij Omer Vander Ghinste nam onlangs nog een nieuw logistiek centrum in gebruik op
bedrijventerrein De Pluim in Zwevegem, terwijl in Bellegem verder wordt gebouwd aan een
bijkomende gistingskelder, een nieuwe bottelarij en een bezoekerscentrum. “Die bijkomende
investeringen zijn noodzakelijk om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen”, bevestigt Marketing
Manager Nicolas Degryse.

OMER. Traditional Blond is een goudblond bier van hoge gisting, met nagisting
op fles. Door zijn 8% alcohol krijg je een volle ronde smaak die gekenmerkt
wordt door een fijn, fruitig aroma en een subtiele bitterheid.

LeFort is een complex, donker bier van 9° met zoete, fruitige en zachte toetsen.
De bleke en geroosterde, donkere gerstemouten zorgen voor een perfect
evenwicht. Reken daarbij nog het aroma van chocolade/karamel en de
fruitigheid van de hoge gisting, en je proeft een donker bier met een volstrekt
unieke smaak.


Voor de redactie  : Bernard Decock  / Bron  :  Nicolas Degryse  - Marketing Brouwerij Vander Ghinste


 

Geplaatst op 20.11.2019

Leerlingen van het eerste jaar uit Spes Nostra Heule bakken Cup cakes voor de Warmste week

Met de leerlingen van 1A die het proefpakket maatschappij volgen en met de leerlingen van 1ste jaar B-stroom doen wij mee aan de warmste week. Onze warme actie is een cup cakebak -  en een cup cakeverkoop. Voor het 3de jaar op rij zullen wij als goed doel TEJO in Kortrijk hiermee steunen.
Dit is een organisatie die zich inzet voor jongeren tussen 10 en 20 jaar die het even niet meer zien zitten. Bij TEJO Kortrijk bieden ze gratis, onmiddellijk, kortdurende en anonieme hulp aan, met of zonder afspraak.
De opbrengst van onze actie gaat integraal naar hen. Op woensdag 6 november hebben wij met een grote bende enthousiaste leerlingen van het proefpakket maatschappij en 1B zo’n 1000 cup cakes gebakken.
Heel wat van hen hadden nog geen kookervaring, maar ze hebben dit allemaal super gedaan. Hun enthousiasme en blije gezichtjes werkten aanstekelijk. Op donderdag 7 en vrijdag 8 november hebben we dan in elke pauze massaal de overheerlijke zelfgebakken cup cakes verkocht. Dit in mooi versierde standjes met het promomateriaal van de warmste week.
We verkochten de cup cakes aan €1/stuk en konden ze net niet allemaal verkopen. Maar we haalden een prachtig bedrag van €890 op en de directie heeft dit afgerond naar €900 waarvoor we heel dankbaar zijn.
Op woensdag 20 november zullen we met al wie mee kan en wil onze cheque gaan overhandigen bij TEJO zelf. We hebben er een afspraak om 15.30u. Warme groetjes van de leerlingen van 1B en het proefpakket maatschappij.


Voor de redactie  : Bernard Decock / Bron : Frederik Tack -  Spes Nostra Heule 

Geplaatst op 20.11.2019

Nathalie Muylle: “Terecht vertrouwen in artisanale en ambachtelijke producten”

Minister van economie en consumenten Nathalie Muylle brengt zondag een bezoek aan Aferdita in Roeselare naar aanleiding van de Dag van de Ambachten. Consumenten mogen terecht vertrouwen hebben in artisanale of ambachtelijke producten, zo blijkt uit onderzoek. In minder dan 5 procent van de gevallen, wordt de benaming ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ onterecht gebruikt.
Nathalie Muylle: “Consumenten besteden steeds meer aandacht aan gezonde voeding en gaan daarbij soms op zoek naar artisanale of ambachtelijke producten. Producenten moeten kunnen argumenteren waarom ze die benamingen gebruiken, ze mogen dat niet vrijblijvend doen. Een product kan bijvoorbeeld artisanaal of ambachtelijk zijn als het onbewerkt is, geen additieven bevat, of volgens traditionele methode of op kleine schaal wordt geproduceerd. De Economische Inspectie controleerde 101 artisanale en ambachtelijke voedingsproducten en slechts in vijf gevallen konden de producenten niet sluitend argumenteren waarom hun product die benaming verdiende. Over het algemeen worden de benaming ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ dus correct gebruikt. Producenten die de benaming op een misleidende manier gebruiken, riskeren boetes tot 200.000 euro.”
 
De Economische Inspectie controleerde in de loop van 2018 en 2019 of de benaming ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ van 101 producten wel klopte. Het ging om volgende soorten producten:
Alcoholische dranken : 3 - Niet-alcoholische dranken : 2 -  Patisserie : 26 - Melkproducten : 7 - Bereide maaltijden : 10 - Smeerpasta : 2 - Confituur / Chutney : 26 - Snoepgoed : 9 - Chocolade : 4 - Charcuterie : 9 - Divers (voeding): 3
Wanneer er twijfel bestond over het artisanale karakter van een product, werd aan de producent gevraagd om met een argumentatie te komen. Dat gebeurde voor 52 van de 101 producten. De meeste producenten bezorgden een sluitende argumentatie. Bij vier producten beslisten de producenten –  die het artisanale of ambachtelijke karakter onvoldoende konden beargumenteren –, om de benaming terug te trekken. Het ging om twee bakkerijproducten en twee charcuteriewaren. Eén producent werd geverbaliseerd voor een product dat behalve een misleidende vermelding ‘artisanaal’ ook nog andere inbreuken vertoonde. Over het algemeen wordt de benaming ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ dus op een correcte manier gebruikt.
473 ambachtslieden openen zondag de deuren voor de 13e Dag van de Ambachten. Alle info op https://www.dagvandeambachten.be/nl/
Wanneer mag de benaming ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ worden gebruikt?
Talrijke (voedings)producten worden verkocht met de aanduiding ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’. Voor de producent zijn deze aanduidingen niet vrijblijvend. Producenten moeten effectief kunnen argumenteren waarom ze hun producten ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ noemen.
Hoewel er geen strikte wettelijke criteria voorzien zijn, stelt de FOD Economie in een richtlijn een aantal criteria ter beschikking die producenten kunnen helpen om de begrippen correct te gebruiken. De criteria zijn geïnspireerd op de wettelijke definitie van ‘ambachtsman’.

  1. De aard of de kwaliteit van de ingrediënten/onderdelen, en in het bijzonder van de hoofdingrediënten/-onderdelen of kenmerken van het eindproduct. De ingrediënten of een wezenlijk deel van de ingrediënten moeten intrinsieke kwaliteiten hebben. Bijvoorbeeld: onbewerkt, zonder additieven, enz.
  2. Het product dat als artisanaal/ambachtelijk wordt bestempeld, moet het resultaat zijn van een fabricage-, verwerkings-, herstellings- of restauratieprocedé waarvan de activiteiten hoofdzakelijk manuele aspecten omvatten, een authentiek karakter vertonen, waarbij een zekere knowhow wordt ontwikkeld, gericht op kwaliteit, traditie, creatie of innovatie. Bijvoorbeeld: een voedingsmiddel bereid volgens een traditioneel recept, een handgeweven product volgens een innovatieve methode, of kaarsen gemaakt met natuurlijke ingrediënten, op kleine schaal.
  3. Vervaardiging op kleine tot zeer kleine schaal. Bijvoorbeeld: een microbrouwerij waarvan de productie beperkt is tot enkele honderden hectoliter
Producenten die de termen ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ te kwader trouw gebruiken om klanten te misleiden, riskeren boetes die kunnen oplopen tot 200.000 euro.
Ook andere benamingen zoals ‘huisgemaakt’ of ‘op grootmoeders wijze’ zijn niet vrijblijvend. Ook daar moet de producent kunnen argumenteren waarom ze van toepassing zijn op een product.
 
 
 
Voor de redactie  : Bernard Decock Bron  :  Nathalie MUYLLE,
Minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met  Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking
  

Geplaatst op 17.11.2019

Concertharmonie Crescendo uit Bissegem promeneert opnieuw stijlvol en indrukwekkend de maand december in.

Een schitterende muzikale wandeling, en meteen een spannende spagaat tussen klassieke grootmeesters Berlioz, von Suppé, Offenbach… en de moderne tijd met een stevige knipoog naar Woodstock 1969. 
Het orkest wordt dit keer bijgestaan door hemels gezang van Arthur Gheysens, Phebe Wittevrongel en Tom Hillewaere. De algemene leiding ligt bij dirigent Alain Verhoeven. 
Voor een grote portie muzikale verwenning voor jong en oud, noteer alvast zaterdag 7 december 19u30 in OC De Troubadour, Bissegem. 
 
Info en kaarten op kaarten@concertharmoniecrescendo.be of 0476 418910. 
 
 
Voor de redactie  : Bernard Decock / Bron : Lieven van Baelen - Concertharmonie Crescendo Bissegem 
  

Geplaatst op 17.11.2019

27 ste Zes uren van Kortrijk

Op 24 november wordt het startschot gegeven voor de 27 ste editie van de 6 uren van Kortrijk. Het verkennen van de klassementsproeven is de halve voorbereiding voor een succesvolle rallydeelname. Wij willen de deelnemers er echter op wijzen dat het wild verkennen door de lokale politiezone streng bestraft zal worden. Autostal Groeninghe publiceert daarom vanaf heden de on-board camerabeelden van de klassementsproeven.
De rally wordt gereden rond Kortrijk. Service zone, trailerpark en wagenpark zijn uiteraard niet voorzien in het centrum. Autostal Groeninghe heeft echter twee top locatie’s kunnen strikken waarbij de deelnemende teams in alle veiligheid en comfort hun trailers en wagens kunnen stallen op zaterdag en zondag.
Tijdens het rally weekeinde is het kloppend hart terug de Grote Markt. Het tentendorp is vrij toegankelijk voor alle publiek. In en rond het Centrum worden de service plaatsen van de teams geplaatst. Hou rekening met de verkeersvrije straten vanaf zaterdag morgen tot en met zondag avond.
Het parcours
Autostal Groeninghe staat voor de grootste vernieuwing in jaren als het op het parcours aankomt. Zowel KP Bellegem als KP Moeskroen ondergaan enkele veranderingen, en daarnaast komt er een gloednieuwe, onuitgegeven klassementsproef bij: KP Marke. De korte KP ’t Hoge verdwijnt.
Zaterdag start de rally op de showproef van KP Moeskroen/Lavano/MAN West-Vlaanderen. Die blijft onveranderd. Het is de enige proef op zaterdag. Zondag volgen dan nog dertien proeven. Er moeten drie lussen in sneltempo worden afgewerkt, te beginnen in Aalbeke, gevolgd door Marke, Bellegem en Zwevegem. KP Bellegem wordt ongetwijfeld de scherprechter met zijn 15 kilometer. Tussenin komt KP Moeskroen nog één keertje terug, met een vernieuwde finish die veel herinneringen zal oproepen aan onze eerste editie.
De 7de editie van de 6 uren is meteen ook de langste. Niet minder dan 113 kilometer tegen de klok staan op het programma. Nog nieuw is dat de deelnemers dit jaar naar het centrum van Moeskroen trekken voor een regroup in de schaduw van het oude stadhuis.
Melissa Debackere siert affiche
Na een lichte afwijking vorig jaar keert Autostal Groeninghe terug naar zijn vertrouwde huisstijl. Als locatie is er gekozen voor de verlaagde Leieboorden. Die zijn de jongste jaren zowat het symbool geworden van de nieuwe wind die door Kortrijk waait.
Niemand minder dan Melissa Debackere siert onze affiche. Debackere miste nog maar één editie van de 6 uren van Kortrijk én stond al twee keer op het podium. Vorig jaar moest ze in extremis vrede nemen met de vierde plaats. Dit jaar was ze iets minder te zien in België, maar ze blijft de ‘leading lady’ van de Belgische autosport. Dat bewees ze vorige week nog maar eens door in de Franse Rallye Charlemagne tweede te worden op een zucht van winnaar Marc Amourette. Melissa was de eerste keuze. Autostal Groeninghe is dan ook ontzettend vereerd dat ze inging op de uitnodiging om op onze affiche te pronken.
Inschrijven
Inschrijven kan vanaf 23 oktober om 21 uur. Op tijd inschrijven blijft de boodschap, net zoals de voorbije jaren. Alle documenten zullen te vinden zijn op onze gloednieuwe website die gebruiksvriendelijker en overzichtelijker is gemaakt voor zowel deelnemers als supporters.
Gratis optreden en toegang
Het volledige evenement blijft gratis, dus zowel de toegang tot het rallycentrum als tot het parcours. Autostal Groeninghe neemt daarmee alle drempels weg om zoveel mogelijk Kortrijkzanen te laten kennismaken met deze bijzondere sporttak.
Opnieuw is er een gratis optreden, op zaterdagavond. Dit jaar geeft de Guy Swinnen Band het beste van zichzelf in de grote tent op de Markt van Kortrijk. Iedereen is welkom, rallyliefhebber of niet!
 “We hebben de voorbije maanden niet stilgezeten. Door enkele verkeersdrempels op ’t Hoge moesten we op zoek naar een alternatief. Met KP Marke hebben we een meer dan waardige vervanger gevonden. De proef past binnen het geheel en houdt de wedstrijd ontzettend compact wat er voor zorgt dat deelnemers heel weinig rust krijgen. Samen met die oefening hebben ook gezorgd voor enkele andere veranderingen. KP Bellegem is op die manier uitgetekend dat we de rijders een proef kunnen voorschotelen van maar liefst 15 kilometer, waarvan een groot deel van de oude KP Bellegem in omgekeerde richting”, aldus voorzitter Jean-Claude Castelein.
“Maar we zijn en blijven niet louter een sportief evenement. We willen de inwoners en omwonenden heel nauw betrekken en hun laten kennis maken met de 6 uren. Daarom blijft de wedstrijd volledig gratis te volgen en schotelen met de Guy Swinnen Band een topper voor op zaterdagavond. Ook dat optreden is gratis, voor iedereen.”
Dankwoord
Autostal Groeninghe wenst nu al een aantal mensen te danken. Onze dank gaat uit naar alle partners: dat zijn onze hoofdsponsors (Konvert, Zaniboo, Drukkerij Feys, en FFF Printing), de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, de betrokken politiezones en uiteraard alle andere hulpverleningsdiensten zoals het RED-Medical Team, Rode Kruis en brandweerzone Fluvia.
 
Voor de redactie  : Bernard Decock / Bron : Autostal Groeninghe - 6 uren van kortrijk
  

Geplaatst op 14.11.2019

JUMP, HET PROJECT VOOR KWETSBARE JONGEREN IN KORTRIJK, KRIJGT FINANCIËLE STEUN VAN € 20.000

In het kader van de Prijs Kortrijk Leie uitgereikt door Lions Club Kortrijk Leie steunt de club voor de tweede keer het project ‘JUMP’ en dit met een financiële bijdrage van € 20.000.
 
JUMP is een samenwerkingsverband tussen de verschillende sociale organisaties zoals Oranjehuis, CJGB, Bethanie, De Korf, CAW Kortrijk, De Hoge Kouter (VAPH), Groep Ubuntu (VAPH), AJKO, OCMW-Kortrijk, JOIN en het JAC. Het gemeenschappelijke doel is de wachtlijsten weg te werken met extra aandacht voor die jongeren op de wachtlijst die bijna meerderjarig of reeds meerderjarig zijn en die, als er geen aanbod komt, dreigen van de radar te verdwijnen. Het project werd 2 jaar geleden – mede onder impuls van de Lions Kortrijk Leie – opgestart. De resultaten tot nu toe zijn zeer goed: de wachttijden zijn weggewerkt en er is een merkbare verbeterde begeleiding van de leeftijdsgroep die men voor ogen had (jongeren tussen 16 en 21 jaar). Het initiatief kreeg ook lovende woorden van o.a. het Vlaamse Agentschap Jongerwelzijn. Het Agentschap apprecieert dat er zoveel partners uit de verschillende welzijnssectoren aan tafel zitten en op zoek gaan naar zo snel mogelijke tussenkomsten t.a.v. de jongeren op de wachtlijsten. Het Agentschap Jongerenwelzijn stimuleert de verdere uitrol van dit samenwerkingsverband in de heel West-Vlaanderen.
 
Voor Lions Club Kortrijk Leie meer dan voldoende reden om het project te blijven steunen. Jan Laga, voorzitter van de sociale commissie van Lions Club Kortrijk Leie: “De goed lopende samenwerking tussen de organisaties en de mooie resultaten die ze op die manier bereiken stemmen ons hoopvol dat een dergelijke samenwerking effectief bemoedigende resultaten oplevert op het terrein en nog ruimte laat voor het beter bereiken en ondersteunen van de doelgroep. Het project situeert zich volledig in wat we met onze club beogen nl. het helpen van kwetsbare en kans-zoekende jongeren. We schenken met plezier € 20.000 voor de verdere ondersteuning en uitdiepen van het project.”
 
Meer over JUMP

In het project wordt vanuit de vraag van de jongvolwassene: Wat kan nu helpend zijn? Wat is de wens, de vraag van de jongere? En wie uit de context kan betrokken worden? Welke organisatie(s) kan/kunnen nu t.a.v. deze jongere aan de slag gaan? We hebben de mogelijkheden om zes extra jongeren overbruggingshulp aan te bieden, los van de bestaande modules (inzet personele middelen in CAW en CJGB). We doen dit vanuit het geloof dat samenwerking tussen de verschillende partners voor een versterkt aanbod kan zorgen. De doelgroep is 16-25-jarigen: jongeren op de wachtlijsten CBAW in de verschillende organisaties, jongeren die afhaken en onvoldoende netwerk hebben, jongeren die afhaakten bij één of andere organisatie en opnieuw een vraag stelden naar ondersteuning etc. Ondertussen worden ook de jongeren zelf actief betrokken bij de uitbouw van JUMP: hoe kunnen jongeren zelf van betekenis zijn voor andere jongeren of waar kunnen ze elkaar ondersteunen.
 
 
Over de Prijs Kortrijk Leie

Lions Club Kortrijk Leie organiseert sinds 2003 een wedstrijd ter ondersteuning van lokale sociale initiatieven: een financieel bedrag wordt toegekend als steun en aanmoediging aan een waardevol project. De projecten die de afgelopen jaren gesteund werden getuigen van een originele of innovatieve benadering, hebben een hoog gehalte van kwaliteitsbevordering, zijn niet eenmalig maar duurzaam en beschikken niet over de nodige financiële middelen om het project te realiseren;
 
Het budget van € 20.000 zal aangewend worden om gedurende 1 jaar 1 begeleider een aantal uren per week op het project te zetten, om de actieve inzet van jongeren voor het project verder te ondersteunen en extra vorming gegeven worden aan de medewerkers van dit project.  Op die manier kunnen we de jongeren alle kansen geven en het project in de tijd te bestendigen.

Over Lions Club Kortrijk Leie

De Lions-beweging biedt mensen de mogelijkheid om hun beroepservaring ten dienste te stellen van hen die het in de maatschappij moeilijk hebben. Ze gebruiken hun vrije tijd en hun competenties om fondsen te verzamelen (‘fundraising’) voor sociale initiatieven en steken de handen uit de mouwen voor vrijwilligerswerk. Het van Lionisme onafscheidelijke devies “We serve” (“wij staan ten dienste”) stimuleert Lions-leden hulp te verschaffen en steun te geven aan medemensen die het nodig hebben.
Lions Club Kortrijk Leie telt vandaag 58 leden. Naast het bevorderen van vriendschapsbanden, organiseert de club diverse fundraisingactiviteiten en zijn ze betrokken bij tal van sociale projecten (o.a. de daklozenopvang, de Voedselbank, etc.). De opbrengsten uit de fundraisingactiviteiten worden integraal aangewend voor de ondersteuning van diverse sociale projecten, hoofdzakelijk in de Kortrijkse regio. Deze opbrengsten worden dus helemaal niet gebruikt voor de werking van de club. Die werkingskosten worden integraal gedragen door de leden van de club.

Meer info : www.lionskortrijkleie.be
 
Op de foto : vlnr.Patrick Seynaeve , Jan Poté ,Jan Laga ( Voorzitter sociale commissie )  , Marjan Detavenier  ( Jump ) Bernard Bruggeman ( voorzitter  Lions kortrijk - Leie ) , Gaby Vanhuysse , & Jef Van Houwe
 
Voor de redactie & fotografie  : Bernard Decock / Bron  : Jan Poté, Lions Club Kortrijk Leie
 
  

Geplaatst op 14.11.2019

JUMP! - MEER EN SNELLER DOOR SAMENWERKING!

Door de steun van Lions Club Kortrijk zijn de organisaties in de regio Zuid-West-Vlaanderen die met jongeren in kwetsbare situaties aan de slag zijn, hun organisatiegrenzen gaan opheffen. Eindelijk!
Niet alleen de grenzen van organisaties, maar ook de grenzen van sectoren ruimen we dankzij deze Lionssteun uit de weg! Zelfs de toenadering tussen jeugd- en volwassenhulp is een feit!
Dit maakt het mogelijk dat we in onze regio nog één aanspreekpunt hebben voor jongeren die hulp nodig hebben om op hun vraag hun kwaliteit van leven, zoals zij dat invullen, te vergroten.
Alle organisaties spannen hiertoe hun krachten voor een kort en krachtdadig instroomoverleg, geen lange startfase, maar een ‘hands-on’ en actiegerichte start.  We vertrekken hierbij steeds vanuit de vraag en de nood van de jongere. Heeft hij of zij een dak boven het hoofd nodig of een begeleidingstraject voor het verwerken van het vele ‘verlies’ in zijn of haar leven of een gepast werk of wil hij of zij de breuk met één van de ouders of familieleden herstellen of… Hiervoor kunnen we beroep doen op de JUMP!-partnerorganisaties en op hun netwerken.
Door de LIONS steun kunnen we ook meer jongeren helpen.  Zo hebben we sedert de start van JUMP! 50 extra jongeren op weg kunnen helpen. De trajecten kunnen soms ook korter zijn, doordat we sneller bij de vraag kunnen opstarten en de wachttijden minimaal zijn.
Verder werken we in een gemengde stuurgroep voor JUMP!, met jongeren die de jeugdhulp aan de lijve ervaren en professionals die er aan de slag zijn. Daaruit komt het project JUMP XL! waar jongeren voor jongeren van betekenis willen zijn en mekaar willen vooruit helpen, via ontmoeting, vorming, tips, gesprek, …
 
Partners van JUMP! zijn: De jongeren Begeleidingscentrum Bethanie, Kortrijk Centrum Jongeren- en Gezinsbegeleiding, Kortrijk
De Korf, Kortrijk - Vzw Oranjehuis, Kortrijk - De Hoge Kouter, Kortrijk - UbuntuX8K, Kortrijk
Centrum Algemeen Welzijnswerk Zuid-West-Vlaanderen - AjKo en Boothuis, Kortrijk - OCMW, Kortrijk - Join, Kortrijk

Jongeren kunnen jongeren in probleemsituaties anders vooruit helpen dan professionals.
Met de steun van LIONS Club Kortrijk
Als jonge dame die zelf een parcours heeft afgelegd in de jeugdhulp, zie ik het leven van jongeren in de jeugdhulp met heel andere ogen dan professionals.
Mijn hele idee is dat jongeren die het zelf meemaakten en zelf met jeugdhulp te maken hebben, jongeren op meer en andere manieren vooruit kunnen helpen dan profs.
In JUMP XL! wil ik ervoor gaan om mijn steentje hierin bij te dragen door:
- speelse ontmoeting tussen jongeren te organiseren
- serieuzere ontmoeting en gespreksavonden voor jongeren te plannen. Een avond ging al door. Ik maakte hiervoor een online quiz, met vragen die over het leven van de jongeren in de jeugdhulp gaan, dit om bepaalde taboes te doorbreken, moeilijke thema’s te kunnen bespreken, mekaar te steunen.
- jongeren met jeugdhulpervaring warm te maken om zelf buddy te zijn voor jongeren in de jeugdhulp en hen met tips vooruit te helpen in moeilijke situaties. Situaties die voor andere jongeren die wél alle steun van hun omgeving hebben, niet zo moeilijk zijn.
- mee te werken aan een groter ‘event’ waar we jeugdhulp naar buiten brengen en tonen aan andere jongeren. Wat voor hen gewoon  is, is het helemaal niet voor jongeren met een jeugdhulpachtergrond.
 
Op de foto : Marjan de Tavenier ( directeur C.J.G.B ) , Vicky Corthals , ( Jump Ambass A Deur )  & Sabine Bourgeois (Directeur Oranje Huis  )

Voor de redactie & fotografie  : Bernard Decock
 
 
  

Geplaatst op 14.11.2019

VAN MARCKE BOUWT IN KORTRIJK DE STAD VAN DE TOEKOMST MET EEN LINK NAAR HET VERLEDEN

Voor de herinvulling van de verlaten Van Marcke sites aan de Weggevoerdenlaan werd niet over één nacht ijs gegaan. Van Marcke bouwde een state of the art logistiek centrum aan de rand van Kortrijk (Aalbeke), maar laat zijn oude stek niet onbeheerd achter. Integendeel, het bedrijf heeft de handen in elkaar geslagen met Stad Kortrijk om samen vorm te geven aan een toekomstbestendig nieuw stadsdeel.    Er werd beroep gedaan op het Team Vlaams Bouwmeester om het meest geschikte architectenbureau te selecteren die de visie van Van Marcke en de stad Kortrijk kon neerzetten.  Het collectief UAU (Hasselt) en Omgeving (Antwerpen), kwamen als winnaars uit de bus.
 
Geen klassiek nieuwbouwproject
 
De 68 inzendingen bevatten knappe nieuwbouwstudies.  Ze voorzagen quasi allemaal in de totale afbraak van de bestaande site en op deze grondvesten zouden dan nieuwe appartementen, nieuwe woningen, nieuwe KMO’s-zones en nieuwe kantoren of scholen komen.
De jury heeft er – moedig en verrassend - voor gekozen niet het klassieke tabula rasa scenario te volgen maar wel om de inzending te belonen die de historische kracht van de bestaande site wist te behouden, te verbouwen, te hervormen en te herdenken in zijn functionele nood van vandaag én morgen.  De bestaande gebouwen, waarvan sommige met een indrukwekkende spantenbouw uit de tijd van De Coene, zullen herkenbaar blijven in het nieuwe masterplan.
Bij een klassieke ontwikkelingsbenadering wordt doorgaans op zeer korte termijn het kader vastgelegd waarbinnen engagementen en samenwerkingen worden aangegaan. Hierdoor zijn alle opportuniteiten snel ingevuld en kunnen deze gedurende het gehele traject nog moeilijk worden bijgestuurd in functie van maatschappelijke tendensen, noden en evoluties.
De eigendommen geraken immers op korte termijn ingevuld en versnipperd. Van Marcke, het stadsbestuur van Kortrijk en het ontwerpteam willen daarom de Van Marcke site anders aanpakken. Een strategische site als deze moet volgens het ontwerpteam mee evolueren met de maatschappelijke transitie en op een gepaste manier kunnen inspelen op nieuwe opportuniteiten, kansen en inzichten. Een maatschappelijke transitie is immers geen éénmalige aangelegenheid, maar een continu verbeterproces.
De unieke positie van (grotendeels?) één grondeigenaar biedt de mogelijkheid om het projectgebied als één geheel te (blijven) benaderen, weliswaar met veel stakeholders en gebruikers. Een coöperatie stuurt de ontwikkeling en is zowel een operationele stuurpost, een investeringsfonds als een managementgroep. Om deze incrementele transitie waar te maken, wordt een curator aangesteld die de eenheid en kwaliteit van de ontwikkeling bewaakt en stuurt.
Elk gebouw heeft zijn eigen identiteit van inplanting, oriëntatie, verschijningsvorm en structuur die toelaat een nieuwe functie te herbergen van tijdelijke of definitieve aard. Om dit proces in de tijd enigszins te stroomlijnen, krijgt elk gebouw een paspoort, zodat het mogelijk is vergelijkingen te maken en te kijken welke invulling het best past bij welk type van gebouw. Daarnaast geven de gebouwenpaspoorten aan welke elementen van een gebouw waardevol zijn en moeten bewaard blijven. Na een eerste clean-up van de site ontstaat een mooi, waardevol casco geheel dat meteen dienst kan doen voor tijdelijk gebruik zoals lasershooting, expositieruimte, showroom enz. of de basis vormt voor een definitief gebruik zoals wonen, KMO, school, markthal enz ...
 
Leven, leren, denken,  doen
 
Van Marcke staat voor duurzaamheid. Het voorstel van UAU/Omgeving was vernieuwend in zijn conservatieve reflex.  “Wij wensen in Kortrijk een statement te maken hoe wij morgen op een duurzame manier kunnen samen leven, samen leren, samen denken en samen doen”, stelt de CEO van Van Marcke, Caroline Van Marcke. “Met de herontwikkeling van deze site wensen we Kortrijk een symbool te geven dat Kortrijk op de kaart zet inzake duurzaamheid in een samenlevingsvorm van het volgende decennium, zodat Kortrijk ook voor de volgende generaties een aantrekkelijke stad blijft.”
 
Kortrijk 2025, de stad die we kunnen willen
 
De nieuwe invulling van de oude Van Marcke-site past de toekomstvisie Kortrijk 2025 toe in de realiteit. De ambities voor de stad werden de afgelopen jaren vormgegeven in een uitgebreid participatietraject waar een duizendtal inwoners, bedrijven en andere actoren aan deelnamen. Het masterplan dat opgemaakt wordt voor de site, zet die visie om naar de realiteit.
De toekomstvisie wordt zo al direct opgepikt door een bedrijf met een hart in en voor Kortrijk. “Dat is samen stad maken in de praktijk” zegt Wout Maddens, schepen van Stadsvernieuwingsprojecten in Kortrijk. “Dit is een van de belangrijkste stadsvernieuwingsprojecten voor de komende 10 jaar. We tekenen een nieuw stadsdeel uit van 16ha, meer dan dubbel zo groot als Kortrijk Weide, op 800 meter van het vernieuwde station. Dat dit tot stand komt in samenwerking met de Vlaamse Bouwmeester en Van Marcke, één van de vlaggenschepen van de Kortrijkse economie, garandeert dat dit een modelsite wordt waar gewoond, gewerkt en geleerd, kortom geleefd wordt.”
 
Voor de redactie  : Bernard Decock / Bron  : Seel Seynhave  Persverantwoordelijke Stad Kortrijk - Team Communicatie 
 
 
 
 
 
  

Geplaatst op 13.11.2019

Maurice Engelen ontvangt carrièreprijs van Sabam

Maurice Engelen kreeg de Muze van Sabam tijdens een dubbelconcert van Praga Khan en Lords of Acid in het Kursaal in Oostende. Hij ontving deze prijs uit handen van Sabam CEO Carine Libert en Sabam voorzitter Jan Hautekiet. Op die manier wil zijn auteursvereniging hem belonen voor een ronduit indrukwekkende carrière van 30 jaar én hem ook nog eens van harte feliciteren met zijn 60ste verjaardag.
Eerst Aarschot, dan de rest van de wereld
Maurice Engelen start zijn muzikale carrière begin jaren tachtig als oprichter van de onafhankelijke platenfirma Antler-Subway. Als platenbaas ligt hij mee aan de basis van het succes van  Milk Inc, Kate Ryan, Belle Perez, 2 Belgen, Nacht und Nebel, Won Ton Ton, Yasmine, 2 Fabiola en is hij de pionier van de Belgische dance muziek.
Het duurt tot 1987 voor hij zichzelf ontplooit als componist en producer.  Zijn alter ego Praga Khan wordt een wereldwijd fenomeen wanneer hitsingle ‘Injected With A Poison’ uitkomt in 1992. De single staat zes weken in de Britse hitlijsten en op nummer één in de top 10 Billboard Dance-hitlijst in Japan en betekent de grote doorbraak van Praga Khan in de Verenigde Staten.
Een doorbraak die leidt tot een Amerikaanse platendeal met niemand minder dan Rick Rubin (producer van oa Red Hot Chili Peppers, Jay-Z, Metallica en Johnny Cash) die samen met Engelen het album van nevenproject Lords of Acid produced. Hoewel je het amper nog een nevenproject kan noemen wanneer er meteen meer dan 850.000 exemplaren van debuutalbum ‘Lust’ over de toonbank gaan. Ook follow-up album 'Voodoo-U' overschrijdt de kaap van 500.000 exemplaren.
In 1995 wordt Praga Khan gevraagd een album te schrijven voor het legendarische computerspel Mortal Kombat. Het album wordt een succes in de States met meer dan 500.000 verkochte cd's. Dit betekent een derde gouden album op rij in de VS.
Ook Hollywood wordt zich bewust van zijn talent. Zo duikt de muziek van Praga Khan op in de blockbusters 'Basic Instinct''Sliver''Bad Lieutenant''Strange Days' en 'The Spy Who Shagged Me'. Ook als remixer zijn Praga Khan en zijn team gegeerd en nemen ze nummers onder handen van Jean-Michel Jarre, White Zombie, Alice in Chains en Gravity Kills.
De live shows worden steeds legendarischer en  Praga Khan  is in 2000 de eerste Belgische headlilner op het hoofdpodium van Rock Werchter.
In de daaropvolgende jaren schrijft Praga Khan de muziek voor het ballet 'Not Strictly Rubens' en onderneemt hij vier theatertours met als leidraad kruisbestuivingen tussen verschillende kunstvormen (ballet, performing arts, action painting). Al die tijd blijft hij ook wereldwijd actief als veelgevraagde gast op de grote festivalpodia.
Een kleine 20 jaar later heeft Maurice Engelen met zijn projecten Praga Khan en Lords of Acid wereldwijd miljoenen platen verkocht en wordt hij internationaal erkend als pionier en innovator van de elektronische muziek.
Nooit iemand om op zijn lauweren te rusten, blijft Maurice Engelen nieuwe muziek uitbrengen. Ook live blijft hij verrassen door steeds nieuwe elementen te introduceren in zijn shows. Zo gaat op 22 november de nieuwe theatertour ‘Khantasia’ van start in het cultureel centrum van Evergem terwijl er ook hard wordt gewerkt aan een eerste akoestisch album.
“Of het nu in Tokyo, New York of Oostende is, met Praga Khan of Lords of Acid, al 30 jaar lang laat Maurice Engelen muziekliefhebbers moeiteloos uit hun dak gaan. Hij vindt zijn muziek en de manier waarop hij ze live brengt keer op keer opnieuw uit. Het doet ons dan ook enorm veel plezier dat we een van de pioniers van de Belgische elektronische muziekscene in de bloemetjes kunnen zetten”, aldus Carine Libert.
“Ik voel me bijzonder verheugd en vereerd met deze carrièreprijs. Ik wil deze prijs ook opdragen aan de vele fans wereldwijd die mij de mogelijkheid gegeven hebben om mijn muzikale droom te realiseren”, aldus Maurice Engelen.
 Over de Muze van Sabam
De Muze van Sabam is een carrièreprijs die Sabam al sinds 1984 uitreikt aan haar vennoten als bekroning voor een bijzonder succesvolle carrière. Het sierlijke bronzen beeldje is van de hand van kunstenaar Hubert Féguenne. Eerdere laureaten waren onder andere Pieter Aspe, Arno, Robbe de Hert, Rocco Granata, Dani Klein, Harry Kümel, Raoul Servais, Jacques Vermeire, Will Tura en Urbanus.
 
Voor de redactie  : Bernard Decock / Bron : Tom ArtFafric
 
  

Geplaatst op 13.11.2019

Met nieuw postgraduaat ‘Ondernemerschap en Innovatie’ zetten KU Leuven Campus Kulak Kortrijk en Flanders Business School gezamenlijk in op regionaal ondernemerschap.

Het Postgraduaat Ondernemerschap en Innovatie is een samenwerking tussen het Postuniversitair Centrum, de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen en Flanders Business School. De opleiding start op vrijdag 7 februari 2020 en loopt tot eind juni 2020 KU Leuven Campus Kulak Kortrijk en Flanders Business school zetten samen hun schouders onder een nieuw postgraduaat ‘Ondernemerschap en Innovatie’. De detectie, creatie en exploitatie van nieuwe opportuniteiten, kortom ondernemerschap, is immers van levensbelang voor het voortbestaan van bedrijven en zorgt er tevens voor dat nieuwe ondernemingen worden opgericht. Ook in de onmiddellijke regio van Kortrijk wordt steeds meer aandacht besteed aan ondernemerschap. Getuige hiervan diverse initiatieven om het ondernemerschap aan te wakkeren en te faciliteren, waaronder de co-creatiehub voor starters, groeiers en ondernemers “Hangar K”, de lokale aanwezigheid van “Start-it @ KBC”, en de komst van “Flanders Make”. Parallel lanceerde VOKA begin 2019 de ambitie dat West-Vlaanderen in 2025 de meest ondernemende regio van Europa moet worden, met een grote rol voor de driehoek Kortrijk – Roeselare – Tielt.
Het KU Leuven eredoctoraat voor Harvard econoom Michael Porter bracht alles in een stroomversnelling. Het voorstel voor de opleiding is geënt op verschillende initiatieven en ideeën van betrokken actoren die in de schoot van de organisatie van dit eredoctoraat samenkwamen”, laat prof. Bart Van Looy ons weten.
Prof. Johan Bruneel sluit hierop aan en schetst de doelstelling van het Postgraduaat Ondernemerschap en Innovatie:  “We voorzien de deelnemers van relevante strategische kaders, conceptuele instrumenten, ervaringen én het vertrouwen om uitdagingen aan te gaan en opportuniteiten te vertalen naar hun eigen groei en die van hun organisatie.”
In de opleiding wordt expliciet aandacht besteed aan de diverse aspecten van ondernemerschap, zoals creativiteit, innovatie en toekomstgericht denken, leiderschap en teamwerk, omgaan met risico en ontwikkeling van een ondernemende attitude. De gebruikte onderwijs- en leervormen zijn, naast het aanbrengen van de nodige kennis en vaardigheden, gericht op het stimuleren van de ‘entrepreneurial drive’ en de ontwikkeling van de competenties die op een professionele en succesvolle wijze kunnen worden ingezet voor de creatie en realisatie van nieuwe ondernemerschapsinitiatieven.
Voor KU Leuven is het een “verder volop inzetten op levenslang leren en uitdragen van kennis naar de regio” zoals vicerector Piet Desmet toelicht. 

Het Postgraduaat Ondernemerschap en Innovatie is een samenwerking tussen het Postuniversitair Centrum, de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen en Flanders Business School. De opleiding start op vrijdag 7 februari 2020 en loopt tot eind juni 2020 

Geplaatst op 13.11.2019
4818 artikelspagina's: 1 ... 2 3 4 5 6 <<< 7 >>> 8 9 10 11 12 ... 482